03.30

Inatt slog Äpplet till och vaknade 03.30, klarvaken och ville gå upp. Jag försökte få henne att somna en gång, men insåg ganska snabbt att det var totalt meningslöst, så vi gick upp. Lagom irriterad på mitt älskade lilla barn, satte jag oss i soffan under ett täcke och så satt vi där i någon timme och glodde på hjärndöd natt-tv (brings me back till våra långa amningsnätter…). Äpplet var till en början jättearg på mig för att jag inte slog på Bolibompa, trots att jag försökte förklara att det inte skulle börja än på många timmar eftersom det var mitt i natten. Hon måste ju tro att jag är knäpp i huvudet, eftersom det är ljust som på dagen därute… Mycket förvirrande, den här sommaren alltså. Vid 05.15 höll hon i alla fall på att somna bredvid mig i soffan, och då gick hon med på att gå in och lägga sig bredvid pappa och sova igen. Och sen sov vi faktiskt till 07.40 alla tre. Inte helt planerat för J som ju ska upp 05.50, han vaknade tyvärr med kraftigt stresspåslag och fick skynda sig iväg till jobbet. Det är så uppenbart att det är ljuset som påverkar sömnen, för i helgen i stugan sov vi i ett rum som är betydligt mörkare än sovrummet här i lägenheten, och natten till lördagen sov vi allihop utan problem till 08.30. Om det inte blir bättre med sömnen ska jag nog prova att avveckla middagsluren när hon slutar förskolan på fredag. Så kanske vi kan få sova om nätterna igen.

Jag är sjukt trött idag, inte så konstigt kanske, världens huvudvärk och orkar ingenting. Vi har 25 tomma flyttlådor ståendes i trapphuset, som jag borde börja fylla, för om två veckor går flyttlasset till Västerås!

Kommentera

