Den där tv-avgiften

Idag hände detta. Jag orkar knappt tänka på det för jag blir så otroligt upprörd. Det är som att alla som äger en bil måste betala fortkörningsbot för att de har möjligheten att köra för fort.

Jag kan inte ens köpa en smartphone nu, där mitt enda syfte kan vara att ringa, smsa och lyssna på musik genom betaltjänsten Spotify (som jag naturligtvis väljer att aktivt ladda ner och betalar för), utan att tvingas betala för SVTs sändningar som jag inte ens utnyttjar. Hur svårt kan det vara att avgiftsbelägga SVT-play, precis som alla andra gör? Jag skulle lätt betala för det, för jag gillar SVT och jag lyssnar på P3 hela dagarna (Sveriges Radios app är förresten den sämsta appen någonsin, där kanske lite licenspengar skulle göra gott?).

TV-licensen är så gammalmodig och har helt förlorat sitt syfte. Men det är klart, om SVT ska överleva kanske de måste tvinga folk att betala pengar för att se deras program? Jag tycker att de blivit bättre, tidigare var de flesta program rejält mossiga, men det är ändå ett otroligt konstigt och ologiskt system att finansiera sina program på nuförtiden. Det går inte att välja, köper jag en tv, dator eller telefon så måste jag betala tv-licens, trots att jag kanske bara vill läsa bloggar/kolla på TV8/spela Quizkampen.  Dessutom är det samma för alla, oavsett hur stor inkomst man har. En student ska betala lika mycket för sitt potentiella tv-tittande som en flerbarnsfamilj gör för sitt. Och fortfarande kanske man inte ens tittar på kanalerna man enligt lag ska betala för. Kanske vore en idé att avgiften var inkomstbaserad och inbakad i den övriga skatten vi betalar? Det är så himla bakvänt, konstigt och orättvist. Och jag är så ARG!

En reaktion på ”Den där tv-avgiften

  1. Och du lyssnar aldrig på radio heller? Håller med om att det är lite huvudlöst och dumt men att det kommer skattevägen med tiden.

Kommentera

