Konflikttätt

Klockan är 10.25, och vi har redan haft flera oundvikliga konflikter med E.

– Hon flyttade sin stol bort från bordet innan frukosten och blev sen förbannad för att jag inte ställde tillbaks den åt henne.
– Hon fick inte bända sönder mina nya glasögon och blev arg.
– Jag skulle borsta hennes tänder och under tiden plaskar hon i vatten så vi båda blir blöta. Jag säger till henne, och hon svarar med att slå mig jättehårt i ansiktet och på benet, jag blir förstås arg och ber henne lämna rummet efter att ha förklarat att man aldrig får slå någon eller något.
– E hämnas genom att rita i sina böcker när vi inte ser, och J blir arg förstås och förklarar att man inte för förstöra sina saker och tar bort kritorna för tillfället.
– E blir arg för att jag inte kan läsa en bok för henne just precis då hon inte vill.

Hon lyssnar inte på oss alls just nu. Igår när vi var på ett köpcentrum i närheten av oss för att handla så sprang hon iväg flera gånger och höll på att bli överkörd av vagnar och rev ner skyltningar i affärer och allt möjligt. Det slutade med att J fick gå ut med henne och jag fick köpa det sista själv. Otroligt jobbigt just nu. Är faktiskt nästan nervös inför veckan som vi ska tillbringa tillsammans bara vi om dagarna. Läser samtidigt Jesper Juul och blir allmänt förvirrad och tänker att alltihop beror på något jag gör.

3 reaktioner på ”Konflikttätt

  1. Tror det beror på att hon utvecklas som hon ska. Jesper Juul i all ära (jag har läst och gillat också) men du måste ju se till att hon överlever även den här fasen och du med, för den delen. Plus att det finns nåt sunt i att hon får motstånd hemma, för det kommer hon ju att få ute i världen också. Ingen annan kommer att tolerera hennes kämpigare sidor/dagar/faser lika bra som hennes föräldrar. Så tänker iaf jag. Kram!

    • Jo, men absolut gör det ju det! Hon utvecklas jättemycket just nu, pratar som bara den och så otroligt smart och rolig! Jag försöker tänka att det är sunt, försöker ha den inställningen, men herrejösses vad jobbigt det är vissa dagar. Tack!

Kommentera

