Periodisk fasta á la småbarnsfamilj

När jag var hemma i Dalsland träffade jag min vän M, som nyligen börjat med periodisk fasta. Hon har, liksom jag, en smått bråkig mage, och tyckte att periodisk fasta fungerade bra för henne. Jag tyckte att det lät så himla bra, och pratade med J om det, som avslöjade att han också höll på med det nu när jag och Äpplet inte var hemma. Vi bestämde att vi skulle testa tillsammans när vi kom hem till radhuset igen. I söndags slutade vi således att äta strax före kl 20, och på morgonen när vi vaknade drack vi varsin stor kopp svart kaffe. Det gick överraskande lätt att låta bli att äta fram till 12, och lunchen smakade ovanligt gott. Visst kurrade det i magen lite och vid 11-tiden var jag lite snurrig, men det berodde nog mest på att jag helt glömt att dricka vatten. Sedan åt vi som vanligt mellan 12-20, med undantag för lite extra mellanmål, och så svart kaffe till ”frukost” dagen därpå.

Men där började vårt problem, för vips ville inte heller Äpplet ha någon frukost (såklart, vad hade vi väntat oss egentligen? dumma föräldrar.). Så då tog vi beslutet att vi nog inte kan hålla på med periodisk fasta just nu, om vi inte vill att Äpplet ska göra det också. Och det tror jag inte är så lämpligt. Men det känns kul att ha testat det i två dygn åtminstone, och jag är bra sugen på att försöka med det när jag börjar jobba, eftersom jag har så otroligt svårt att få i mig mat när jag går upp 05.15. Jag vet dock inte hur det kommer att fungera i längden för mig. Lchf fungerar ju verkligen inte, eftersom jag kräks efter två dagar utan kolhydrater. Men det känns som att periodisk fasta skulle kunna fungera bättre, jag kommer att äta allt jag äter nu iallafall, så det borde kunna gå.

4 reaktioner på ”Periodisk fasta á la småbarnsfamilj

  1. Kul 🙂 Jag provade det i höstas när jag var arbetslös och jag trivdes jättebra! Sen gick det inte lika bra när jag började jobba och inte längre kan bestämma själv när/om jag får äta. Längtar verkligen tills jag får ett jobb som tillåter fasta och bra rutiner..

    • Nej, precis, det går inte om man inte helt kan bestämma själv när man ska äta. Vi tänkte prova att ha ett ätfönster mellan 9-19, och se hur det går att kombinera med småbarnslivet 🙂 Som kvinna kunde man ju minska tiden för fasta till 14 timmar läste jag, och J bryr sig inte så mycket eftersom han äter lchf och egentligen inte behöva fasta. Jag är så nyfiken på vad det kan göra för mig och magen, måste få prova på riktigt.

  2. Min mage har börjar uppföra sig efter att jag dragit ner på kolhydraterna. Mår mycket bättre! Om du vill ha tips på bra och god mat så googla på Bypogojsan och Emma Barremyr – båda publicerar jättebra och goda recept. 🙂

    • Det ska jag göra! Hör bara talas om fler och fler som mår bättre att inte äta pasta, potatis och ris etc, så skönt! 🙂

Kommentera

