Just det!

Har jag förresten sagt att jag fått jobb? Jo, tackade ja till jobbet efter att ha tjatat till mig 300 ynka hundralappar till i lön. Så nu ser jag fram emot att jobba 100% tillsvidare inom psykiatrin, vilket innebär jobb varannan helg. Det känns skönt att ha ett jobb, men i övrigt känns det sådär, om jag ska vara helt ärlig vilket jag tänker vara. Senast idag fick jag höra av en tjej i min gamla klass att hon slutar som sjuksköterska på obestämd framtid, och en av mina bästa vänner fick sjukskriva sig pga den dåliga arbetsmiljön. Jag ställer redan nu in mig på att gå ner i tid, för jag vill inte jobba varannan helg. Det innebär ju att jag förlorar varannan helg med Äpplet, och det känns inte alls bra.

Jag hoppas att det är något bättre inom psykiatrin, med stress och så. Och jag hoppas att chefen är bra och att det är vettiga arbetsuppgifter. Och att personalen inte pratar skit om patienterna/kollegorna i fikarummet/korridoren/expedititonen/facebook. Och att folk tycker att det är roligt med ny personal och inte mobbas och sysslar med härskartekniker och sånt. Skit vad nervös jag är…

4 reaktioner på ”Just det!

    • Jag tycker det är helt okej att jobba helg, men inte varannan, det är alldeles för ofta. Jag börjar i oktober, hoppas också att det blir kul!

  1. Grattis! men sök till kvinnokliniken om du inte trivs, bästa 🙂
    Fast du kanske trivs inom psykiatrin, själv är det mitt sistaval, är ingen psyksyrra tyvärr. Och helger är svårt att komma ifrån om man jobbar inom slutenvården, det finns ju dagvårdsavdelningar inom vissa kliniker. Jag gillar visserligen att jobba helg, eller snarare gillar jag att vara ledig vardagar och skulle tycka det var tråkigt att jobba dagtid mån-fre. det får upp lönen lite, det är även därför jag jobbar mycket nätter, tjänar inte jättemycket mer än dig i grunden men med treskift blir det över 30 i månaden utan att jobba ihjäl sig (självklart borde lönen vara sån i grunden utan en massa ob).

    förstår att det känns nervöst och lite tröstlöst att börja som ny syrra efter all turbulens och skriverier om hur tungt det är. men som jag sagt förut så finns det vi som gillar jobbet massor och inte känner oss utslitna varken fysiskt eller psykiskt (visst kan arbetsbelastningen bli hög om många är sjuka men det händer bara ibland), så det gäller bara att hitta rätt ställe att jobba på. Du kanske vill vidareutbilda dig eller jobba med information eller liknande. Det är iaf ett varierat jobb där man träffar massa nya människor och man känner att man gör nåt vettigt. lycka till!

    • Jag sökte till Kvinnokliniken, men det fanns inget just då för grundutbildade sskor. Men jag kommer nog att skicka mitt CV till alla avdelningar där för att se om det blir något ledigt. Kände jättestarkt för psykiatrin tidigare, men nu känns det inte lika roligt, kanske är det allt lönekrångel som gjort det. Jag gillar att jobba helg, har också jobbat 9-18 mån-fre och trivdes inte alls med det. Men jag hade tänkt mig var tredje som de flesta andra jobbar, varannan känns mastigt och tungt i och med att min man jobbar mån-fre. Och de flesta andra i vår bekantskapskrets gör också det, vilket gör att det blir svårt att ha ett socialt liv, tänker jag. Men ska givetvis ge det en chans innan jag ger upp. Nätter har jag inga, tror bara att det är tvåskift. Häftigt att få ut så mycket ändå!

      Försöker tänka på dig och ett par andra som faktiskt verkar trivas trots alls (de andra också på Sös faktiskt!), och då känns det lite lättare. Tänker absolut söka mig vidare om jag inte trivs, vill verkligen inte fastna på något dåligt ställe… Tack återigen, My, för att du tar dig tid att peppa mig! Känns så bra! 🙂

Kommentera

