Earth overshoot day och ångesten

Jaha, nu var den alltså här, Earth overshoot day. Mänskligheten har redan använt upp jordens resurser för det här året, och det är över fyra månader kvar av året. Det känns ju så jävla deppigt, tycker jag. Hemskt. Att datumet bara förflyttas åt fel håll år efter år, vi blir sämre på att leva på ett hållbart sätt. Hur går det till? Varför är det så många som bara inte bryr sig om att de förstör vår jord?

Med detta ångestfyllda faktum i tankarna, fortsätter jag att försöka förbättra vårt liv ur ett ekologiskt och hållbart perspektiv. Regelbundna loppisrundor, hemmagjorda presenter inslagna i tidningspapper, bambutandborstar, ekodiskmedel, aleppotvål, plastbantning, handla på bondens marknad, resa minimalt, åka kollektivt så mycket det går… Ja, det här är ingen tillfällig trend i vårt hem, det är såhär vi kommer att leva, och det känns så bra. Jag är faktiskt stolt över alla förändringar vi gjort under året, och det har inte ens varit jobbigt – tvärtom! Det är roligt att testa ekogrejer, och i princip allt fungerar minst lika bra eller bättre än de gamla miljöovänliga alternativen. Vi har så mycket kvar att göra, om det ens finns något slags slut, och jag ser verkligen fram emot att fortsätta försöka leva så ”klimatneutralt” och miljövänligt som möjligt.

2 reaktioner på ”Earth overshoot day och ångesten

    • Jag vet, ångest föder ångest på något vis. Men samtidigt är jag glad att jag insett hur farligt allting är, hade inte velat fortsätta blunda för det.

Kommentera

