Dagens heliga frukt

Idag när vi kom till förskolan, med magarna fulla av frukost, var det dags för frukstund. Jaja, tänkte jag, kör på… De skalade tre äpplen som 13 galna barn fick dela på, och jag vet inte ens om alla fick för det var sånt kaos. Äpplet fick tre bitar, den tredje på nåder tror jag eftersom jag satt bredvid, men jag undrar vad denna lilla fruktbit ska göra för henne? Hålla henne mätt och belåten fram till 11.30 när det vankas lunch? Om jag hade ätit den lilla biten äpple hade jag en halvtimme senare mått jätteilla, haft ont i magen och varit jättetrött, så reagerar jag på detta heliga fruktsocker. Jag hade nog hellre sett att Äpplet inte alls fått frukt, utan att hon kunde få stå sig på sin frukost hemifrån (dessutom äter de frukost på förskolan kl 8, och frukt kl 9 alltså, känns lite väl nära inpå frukost).  Det känns som att frukten endast är symbolisk, det är nyttigt och bra på alla sätt och viktiga vitaminer och hit och dit. Då kan de väl få varsin frukt då, åtminstone?

Nej, det här tänker jag ta upp imorgon. Och dessutom tänker jag ifrågasätta varför personalen åt choklad samtidigt som barnen åt sina stackars äppelbitar. Det är verkligen underligt.

6 reaktioner på ”Dagens heliga frukt

  1. Skojar du?!? Åt dom choklad inför barnen! Det låter ju helt befängt! Om dom gör det inför föräldrar, så skäms dom ju inte ens, eller tycker att dom gör fel. Grrr!!

    • Jag skojar inte 😛 Det är helt befängt, många saker som är lite märkliga med förskolan faktiskt, men vi ska försöka utnyttja vår föräldramakt…

  2. Får man fråga vilken förskola det är? Håller själva på att välja förskolor så vill gärna få lite koll, hemsidorna säger ju inte så mycket :-\

    • Nej, jag vill helst inte hänga ut dem. Dessutom visade det sig att de var väldigt bra på att ta åt sig av kritiken så vi är betydligt mer nöjda nu.
      Att välja förskola är verkligen lite som att köpa grisen i säcken, men enligt min erfarenhet lönar det sig verkligen att faktiskt engagera sig i sin förskola om det är något man är missnöjd med. Det kan nog bli bra till slut även om det blir en dålig start. Tyvärr verkar det vara alltför många föräldrar som bara lämnar och hämtar sina barn utan att bry sig så mycket om vad barnet gör där, vilket är synd. Lycka till med valet!

Kommentera

