Inskolning dag 3

Jag har inga bra feelings om förskolan än så länge. Det är flickor och pojkar som går där, inte barn, och de är inte ute trots att det är superfint väder ute, och personalen är ganska oengagerade och faktiskt lite lata. De verkar inte känna behov av att visa upp en fasad heller, utan är på samma vis varje dag. Idag visade två av dem upp en skittaskig attityd gentemot en av de andra som är sjuk, det får man tydligen inte vara och det snackades en del skit, allt mitt framför ögonen på mig.

Det här med flickor och pojkar vs. barn, poängteras hela tiden genom sånger och lekar, kläder osv. Det är alldeles tydligt att flickor är på ett sätt och pojkar på ett annat. Flickor kan baka bullar, pojkar putsar skor och helt plötsligt blev Pippi en tjej som vickar på höfterna. Hon är väl ändå framförallt stark? Nej, den där genusmedvetenheten som det så fint skrivs om på hemsidan, den har jag inte sett röken av än så länge, snarare är det motsatsen som utövas hela tiden.

Försöker att hålla god min framför E och vara positiv, men gissar på att hon genomskådar mig. Jag saknar vår gamla förskola, fasiken vad bra den var. Men jag och J konstaterade igår att det blir tufft att pendla dit, och att vi måste försöka göra det bästa av det vi har, så snart det ges tillfälle ska jag ta mod till mig och ifrågasätta vissa saker… *samlar mod*

2 reaktioner på ”Inskolning dag 3

Kommentera

