Jag kommer alltid att vara en torris

Idag var jag hos en sjukhusoptiker för att göra en uppföljning på mina ögonproblem. Ända sedan alla tre familjemedlemmar hade ögoninflammation i julas, har jag haft problem med torra ögon. Så torra att jag ofta inte kan öppna ögonen på morgonen utan måste droppa tårsubstitut på ögat för att låta lite sippra igenom ögonlocken och nå ögat så att jag kan öppna det, och sedan fylla på med fler droppar för att starta igång ögonen. På kvällarna är det också lite jobbigt, vissa värre än andra, men behöver ofta sitta med mina droppar bredvid mig när vi tittar på tv. På dagarna har det hittills varit ganska lugnt, men det är för att jag inte anstränger ögonen så mycket, så från och med oktober och jobbstart gissar jag på att jag kommer behöva betydligt mer droppar.

Det som jag tyckt varit jobbigast är att jag inte fått använda mina linser, av förklarliga skäl, för då blir ögat ännu mer torrt. Jag har haft små virusprickar kvar på hornhinnan som kan skada ögat, och de kan bli värre genom att använda kontaktlinser. I början slarvade jag lite och använde dem ändå, men då fick jag skäll av min optiker och sedan i mars har jag varit totalt linsfri och skött mig. Men det har inte blivit så mycket bättre alls, prickarna har varit kvar trots glasögon och droppar och allt. Men ögonläkaren jag gick hos i Solna sa på mitt senaste besök i juni att det blivit bättre, och att jag bara skulle göra ett återbesök efter flytten till Västerås och att det då säkert skulle vara återställt.

Men idag var jag alltså där, och istället för att gå därifrån med ett glatt besked om att få använda linser igen, gick jag därifrån med tre olika sorters ögondroppar och ett recept på antihistamindroppar. För jag har kroniskt torra ögon, och kommer tydligen att vara beroende av tårsubstitut för resten av livet. Yeay. Prickarna är kvar, och jag har ”kullersten” på insidan av mina ögonlock (en reaktion på att ögonen ständigt är torra och att det blir som eksem och förslitningar där), och vissa delar av ögonen är skadade på olika sätt. Men trots allt var sjukhusoptikerna positiv, och tyckte att jag nog ändå kan använda engångslinser i ”några timmar” någon gång ibland. Jag försöker vara glad för det, för det kunde vara värre, och det kommer att bli skönt att kunna använda dem vid speciella tillfällen som fester, bad och träning. Men på jobbet fick jag absolut inte använda dem, sjukhusmiljö är superluftkonditionerad och har jättetorr luft, och där kan ögonen verkligen skadade om jag inte droppar hela tiden ungefär.

Det känns lite jobbigt, jag trivs inte alls i glasögon och har verkligen saknat linserna och friheten de innebär. Och nu är jag liksom dömd till ett liv i glasögon och drippdroppande i tid och otid. Men det är bara att bita ihop och fortsätta som jag gjort i nio månader, trist. Det kunde förstås vara värre och det är ju trots allt bara kroniskt torra ögon. Bara jag sköter mig ska det inte leda till något värre, hoppas jag. Men ja, blä, känner jag ju mest just nu.

20130905-205151.jpg

6 reaktioner på ”Jag kommer alltid att vara en torris

    • Jag vet inte riktigt, kanske kombinationen av inflammationen och att mina ögon är extra känsliga efter flera års linsbärande och kanske lite slarv från min sida med att låta ögonen vila från linserna… Korkat av mig 😦 Jo, lite stackars tycker jag också att det kan vara om mig, tack!

  1. Kan vara värt att testa att äta omega3 i stora mängder om du inte äter så mkt fisk. Har haft linser i 15 år med torra ögon, sen blev de kritiskt torra, bytte linssort, gick till optiker, yada yada. Började äta fiskolja vilket löste problemet. Men kan ju finnas andra skäl så klart. Hoppas det går över någon gång. Mvh/linsbärare som ej gillar glajjor

    • Tack för tipset, det ska jag kolla upp! Hade haft problem med linserna innan, att jag inte hittade några som passade, alla skavde eller gjorde ont eller kändes obekväma på nåt sätt. Har hittat en sort som jag trivs med, så jag hoppas att jag kan använda dem ibland när jag känner att jag vill det. Tack igen!

Kommentera

