Inskolning dag 7

Vi har kommit till dag 7 i inskolningen på nya förskolan. Som tur är, känns allting betydligt bättre än förra veckan, för jag tog faktiskt mod till mig och pratade med personalen om det här med chokladfikorna på morgonen och tiden för frukten på förmiddagen. Det mottogs med blandade känslor förstås, jag vet inte om tiden för frukten kommer att förändras, men numera har i alla fall personalen ett personalrum där de kan äta sitt socker i fred. Allt tack vare moi! Och för att den nya tjejen i personalrummet också tyckte som jag och kände sig stärkt av att jag också sagt något, och genom det kunde genomföra förändringen med personalrummet. De hade ett personalrum innan, fast det var inte inrett med möbler, men nu minsann är det det! Coolt tycker jag.

Det är ju förstås inte bara den delen som gör att det känns bättre, utan att Äpplet verkar trivas bättre och bättre för varje dag vi är där. Hon har en favvofröken (vi får säga fröken, så skönt…) och de andra har det lite tuffare att komma nära, men jag ser det mest som sunt och att det tar sin tid med de andra som kanske inte heller jobbar lika hårt. Enligt personalen tar hon för sig mer och börjar få kontakt med de andra barnen lite mer. Hon har även favoriter bland barnen, och det är ju också precis som det ska vara. Idag har hon sovit själv på förskolan första gången. De få som sover sover utomhus i vagnar, och jag var lite orolig över hur det skulle gå, men det hade funkat okej efter att de gått ifrån de andra och de blivit lugn och ro. Jag gick dit och var där när hon vaknade, och sedan gick vi hem. Imorgon och torsdag kör vi samma upplägg, och fredag blir ledig dag eftersom jag ju är ”arbetslös” och bara har rätt till 20 timmar/vecka. Känns ganska ultimat just nu, med 9-14 och ledig fredag. Tänk om det alltid kunde vara såhär, och att jag och J kunde jobba 50% var och klara oss på det…

Så skönt att förskolan känns bättre nu, plötsligt känns jobbstart om snart två veckor också något lättare.

6 reaktioner på ”Inskolning dag 7

  1. Vad skönt att det känns bättre! Och grymt att du sa till och att det blev ändring! Jag måste börja säga ifrån mer i alla sammanhang, istället för att bara känna ilska och hopplöshet.

  2. Verkligen modigt och bra gjort! Heja! Skönt att det känns bättre. Vi har precis bytt föris. Finns vissa tveksamheter men samtidigt annat som är mer positivt än förra, tror det blir bra i slutändan.

    • Tack! Jag är faktiskt stolt över mig själv att jag gjorde det.

      Jaha, varför bytte ni? Hoppas det blir bra till trots de sakerna! Det är ju så viktigt att förskolan känns bra…

Kommentera

