Ekolänk+ekoilska

Länkar till Ekomorsan som skriver så bra om att alla våra val idag påverkar våra barns framtid.

byttilleko

Att inte tänka på eller bry sig om att alla de val vi gör i vår vardag påverkar framtiden för de som ärver vår jord, det är så otroligt egoistiskt tycker jag. Jag förstår inte hur folk kan pumpas med all information men fortfarande göra alla dessa, för miljön, dåliga val. Det kan väl knappast undgå någon människa just nu att det är bättre för allt levande på jorden att köpa eko? Jag kanske låter hård, men jag kan bli så arg när jag ser att de flesta i min närhet fortfarande köper icke ekologiska livsmedel. Jag har förståelse för att man inte kan köpa allt eko, det kan vara svårt att få ihop det ekonomiskt (i synnerhet om man envisas med att äta kött i alla måltider), men det är inte svårt att köpa de mest basic grejerna eko. Det är INTE svårt, och det gör så otroligt stor skillnad. Om man inte gör det för världen, om det är för svårt att ta in, gör det för att du själv får i dig så avsevärt mycket mindre skit och gift. Jag tänker inte sluta skriva om det här! Bannemig.

8 reaktioner på ”Ekolänk+ekoilska

  1. Du hade varit stolt över mig om du varit med mig och handlat nuförtiden. Köper nästan aldrig saker som inte finns ekologiskt, speciellt inte kaffe, mejerier och citroner. Och häromdagen var bananerna slut på Friskis och då tog jag mig friheten att köpa krav-bananer, det skulle de aldrig göra själva för att de kostar hela 6 kr mer per kilo. Slår vad som att det är vanliga bananer i skålen nu igen. Försöker bli bättre på att laga vegetariskt också och nu blir det iallafall 1-2 ggr i veckan. Känns bra att det blir mer och mer självklart och som du säger så är det så himla lätt att göra ett bättre val! Puss!

    • Vad glad jag blir! Skitbra! Jag tänker att det är såna där små kupper som du gjorde på Friskis som får folk att tänka till. Det är ju helt sjukt att ett så stort hälsocentrum som Friskis är inte ens förstår att bananerna som de har är fulla av gifter. Det borde vara helt självklart på såna ställen.

      J gjorde en supergod alternativ vegetarisk ”köttfärssås” igår med ajvar, morötter, röda linser och kidneybönor, det blev så sjukt gott! Mycket godare än vanlig köttfärssås tycker jag.

      Puss fina syster!

      • Jag vet! Finns mycket jag skulle vilja förändra där kan jag säga, men får börja med bananerna.. Mm ajvar är så gott! Själv lagade jag fylld zucchini igår, med tomater, morötter, chili och spiskummin, vart också jättegott 🙂

        Puss!

  2. Jag försöker verkligen och bättre blir jag. Den största boven är min lathet, att tex ta bil ist för cykel till Ica. Att slänga mat är också ett av mina dåliga samveten.

    • Vad bra! Jag känner igen mig mycket i det du skriver, sen vi flyttade till Västerås använder vi bilen mycket mer trots att vi kan se bussen mot stan från vårt hus (gud vad jag skäms nu!). Och vi glömmer tyvärr allt för ofta bort grönsaker i lådan som blir dåliga, även fast vi förstås också är bra på att laga mat på rester också, men vi kan verkligen bli betydligt bättre. Det är verkligen ett stort steg att inse sina svagheter tycker jag, det betyder ju att man jobbar med dem!

      Och angående klassificering av ekovaror så har jag precis blivit lite mer medveten om det. Trodde att märkningen Rainforest Alliance som ju finns på alla Marabous choklader var hyfsat bra, men den verkar ju bara vara en hittepåmärkning för att det ska se bra, vad jag läst i alla fall. Oh vad mycket som finns att lära sig mer om…

  3. Jag handlar också ekologiskt så mycket som jag kan. Jag kan bli så himla arg på min sambo, han kan lägga tusenlappar på (i mina ögon) helt onödiga cykelprylar men handlar i stort sett aldrig ekologiskt när han handlar mat. Ibland fattar jag inte hans pengatänk. Jag arbetar dock på att förändra det hos honom. 😊

    • Vad härligt att höra! Men skärpning för din sambo! Han har tur som har dig som bearbetar honom 🙂 Jag och min man är faktiskt äntligen på lite samma nivå, jag har fått tjata på honom om återvinning av förpackningar osv, känns bra.

Kommentera

