En rolig tid

Annars så är E inne i en otroligt rolig period, eller hon är rolig mest hela tiden tycker vi men just nu är hon så himla smart och droppar knasiga kommentarer och funderingar stup i kvarten. Igår när vi satt och åt mellis (ogillar egentligen ordet ”mellis”, men nu har jag verkligen åkt dit på det och säger det hela tiden…jaja) på eftermiddagen, berättade hon för mig att hon skulle till Vallby imorgon. Vallby friluftsmuseum är ett ställe här i Västerås med smådjur och utställningar och Sverige förr i tiden, där vi varit några gånger. Jag frågade vem hon skulle dit med, och det var tydligen jag och J som skulle med henne dit. Jag förklarade att imorgon ska vi inte till Vallby, men hon envisades med att det skulle vi visst. Till slut kom vi fram till att vi kunde åka till Vallby när vi får besök av familjen O om ett par veckor, då blev hon nöjd. Men när J kom hem berättade hon ändå att hon skulle till Vallby imorgon, men nu istället med familjen O bara 🙂 Hon blev ledsen när hon ändå verkade inse att det inte skulle bli någon utflykt imorgon, utan att det var flera veckor kvar tills det var dags…

Bild 2013-09-05 kl. 19.18 #2

Vid middagen pekade hon på hinken med turkisk yoghurt och förklarade för oss att det var tomten som var på bilden… I somras pekade hon på en tant med stort vitt hår och sa att hon var tomten. Gissar att den här tomte-fixeringen bara kommer att accelerera ju närmre jul vi kommer! Igår ville hon ha sin tomtedräkt på sig, och tränade på luciasången, gullungen.

Imorse ville hon inte gå upp ur sängen, hon ville bara ligga och pilla i mitt hår, då kände jag mig som världens mest korkade människa som ändå drog upp henne ur sängen och gick till föris. Borde ju tagit tillfället i akt och ringt till föris och sagt att hon inte kom, och legat i sängen och blivit pillad i håret hela dagen!

Hon har börjat undervisa oss om diverse olika saker. T.ex. fick jag en liten lektion i hur man kliade sig i ögonen förra veckan, och jag fick aldrig till det utan hon var tvungen att visa mig flera gånger hur det gick till! Värdelös mamma ibland. Hon visar ofta hur man tullar sig i håret (det är hennes signum litegrann, och det ligger i släkten dessutom då både J och Js mamma ofta gör det), och frågar om vi kan härma henne, det är vi ganska bra på och får ofta beröm får våra hårtullarskills. Hon har ofta små lektioner i ”tränis”, som är något de gör på förskolan, och då får vi stå mitt emot henne och göra samma rörelser som henne under närmast diktatorliknande förhållanden.

Att vår bebis snart är 3 år är helt sjukt ofattbart, och att man numera kan föra diskussioner med henne är så knäppt och så himla roligt. Hon förstår jättemycket, och vi får påminna varandra om att inte prata om vissa saker när hon är med för att hon förstår mer än vi tror. Rätt som det är börjar hon prata om något som vi inte alls förstått att hon har snappat upp, mycket spännande och verkligen en utmaning för oss.

Jag har börjat läsa i Växa – inte lyda, av Lars H Gustafsson, och känner på mig att den är riktigt bra. Hinner bara läsa ibland och därför går det lite sakta, men det gör inget. De där värsta perioderna av ”utveckling” kommer ju i omgångar som tur är, och vi hinner hämta andan och mer energi mellan dem.

En reaktion på ”En rolig tid

Kommentera

