Jag är gravid!

20131120-145649.jpg

Vi är gravida! Äntligen kan jag skriva om det, vi är vecka 14 (ish) och det känns okej nu att berätta för alla andra förutom närmsta familjen och vännerna. Och ja, jobbet då, jag var liksom tvungen.  Jag skrev texten nedan den 19 september, tänkte att den kan få vara med här. Jag har klarat mig igenom de här första 14 veckorna med hjälp av Lergigan Comp, som har tagit bort illamåendet i princip helt, och jag har kunnat jobba. 75% jobbar jag efter samtal med chefen, och jag tänker inte gå upp till 100% under graviditeten, om jag ens någonsin kommer att göra det, för jäklarns vad skönt det är att jobba deltid.

”Idag är det den 19 september, och jag har i en vecka vetat att vi i slutet av maj ska få ett syskon till Äpplet. I ungefär sex dygn hann jag känna mig sprudlande glad inför detta faktum, för sedan slog illamåendet from hell till och nu är det det som överskuggar en del av glädjen över den lilla cellklumpen som växer i mig. Jag äter saker som risgrynsgröt till lunch, och riskakor, bara filmjölk i ett glas, och dricker te istället för kaffe för att kaffe får mig att må ännu mer illa. Det slog till igår morse tror jag, för innan dess var det bara litegrann, men nu känner jag bara bläääää inför tanken på nästan all slags mat. Magen är jättekänslig både inuti och utanpå, kroppen och huvudet är trött och jag vill mest sova (alltihop är en dålig kombo med hantverkare in da house och en 2,5-åring som helst vill busa och hoppa på mig hela tiden). Jag gissar förresten också på att det är en dålig kombo med att börja nytt jobb, vilket jag ju gör den 30 september. Jösses vad orolig jag känner mig inför det, verkligen jätteorolig. Sist jag var gravid jobbade jag 100% som undersköterska inom äldreomsorgen, och var borta massor av dagar för att jag helt enkelt inte orkade att stå och gå. Dels för den vanliga tröttheten som kommer, men också för att jag inte klarade att äta tillräckligt pga illamåendet och fick för lite energi helt enkelt. Nu ska jag liksom vara den nyexade glada hurtiga sjuksköterskan som ska jobba skift och lära sig 1000 nya saker varje dag, och samtidigt vara en god mor åt Äpplet och hämta/lämna på föris. *uppgiven*

Jag längtar tills om ett par månader när det värsta illamåendet förhoppningsvis har gått över och graviditeten känns mer verklig. Vi har längtat efter ett till barn, och det var trots allt helt enligt planen att det skulle hända nu. Så jag visste ju att det skulle krocka med nytt jobb, men ibland går det bara inte att tajma in allt så att det blir perfekt för alla delar i livet. Trots mitt klagande så längtar vi massor tills i maj!”

12 reaktioner på ”Jag är gravid!

  1. Grattis vad fantastiskt!

    Men alltså, det där med att må illa är ju verkligen ingen hit. Jag gjorde det bägge gångerna och fy sjutton. Skönt att lergigan comp har hjälpt.

Kommentera

