Jobbhelg och funderingar

Jag har en tredagars jobbhelg framför mig, jobbar ikväll, imorgon dag och måndag dag. Det känns okej faktiskt, även om det hade varit mysigt att hänga med resten av familjen till stugan för lite bastumys. På något sätt tror jag att det här med att jobba och i synnerhet jobba varannan helg, känns okej och överkomligt endast för att jag vet att det finns ett slutdatum på det nu. Jag vet att i april någongång är det slut och då väntar en lång föräldraledighet utan uppbokade helger och att ställa klockan tidigt. Det är ju inte riktigt hållbart, att känna så. Det är väl det som känns jobbigast med det här jobbet, att hur jag än gör just nu är det helgjobb som gäller.

Ikväll gissar jag att vi kommer att beställa pizza. Det är tradition på min avdelning, att beställa pizza på lördagskvällarna. Den som inte gör det blir verkligen lite av ett svart får 😛 Jag har varit det svarta fåret, men ikväll tänkte jag ge upp för grupptrycket. Det enda trista är att det är hemkörning, och vi får förstås kalla pizzor när de väl når vår avdelning. Kalla pizzor är faktiskt inte gott alls.

Jag jobbar ju inom psykiatrin, och är otroligt glad för att jag hamnade här just nu i livet, gravid och allt. Fy fasiken för att springa runt på en kirurgavdelning kissnödig, hungrig och superstressad just nu. Nu hinner jag kissa, hinner äta min smörgås innan läkarna hetsar på om ronden (för de äter tillsammans med oss), hinner äta min lunch för det är faktiskt ingen panik alls kring lunch hos oss, och jag kan i princip alltid gå hem när jag ska. Kanske fastnar jag inom psykiatrin, allt är så komplext och klurigt, spännande och svårt. Det finns inga enkla svar någonstans, det som funkar på någon funkar verkligen inte alls på nästa. Det finns tid för samtal om man tar sig tid och vill lyssna, och det vill jag. På andra ställen vill jag också lyssna, men där finns det inte tid till något alls förutom det som är verkligen är livsnödvändigt, och det anses inte samtal vara.

Kommentera

