Dagens husmorstips

Jag är en såndär som alltid får munsår i samband med förkylning, och nu när jag är gravid ville jag inte hålla på och smeta på krämer som kanske inte är så himla snälla och naturliga alla gånger. Och tänkte, att honung, det är ju antiseptiskt och bra, och smetade på det. Och nu, ungefär två dygn efter första påsmetningen med honung, är munsåren i princip läkta! Jag är lite chockad över hur snabbt det gick, inte ens supersalvorna från apoteken funkar sådär bra.

Jag har förresten börjat tvätta ansiktet med honung på morgonen och kvällen, det fungerar också jättebra. Tänkte varva med olja också, två gånger i veckan (OCM alltså, oil cleansing method). Och de sista två gångerna har jag tvättat håret har jag tvättat med bikarbonat+honung och sen äppelcidervinägerskölj efteråt, och håret är superfint och lent (inspirerad av dig, Fifi!) Snart tänkte jag göra en inpackning med kokosolja också, det ska bli spännande. Apropå kokosolja, så smörjer jag in lelle magen med det varje morgon och kväll, och även resten av kroppen också för den delen. Jag luktar verkligen, verkligen kokos efteråt, men det är ju bara gott. Jag har funderat länge på att byta ut mina vanliga kroppsprodukter mot såna här naturliga varianter, och äntligen har jag börjat. Det ska bli spännande att se hur de fungerar på lång sikt.

 

 

4 reaktioner på ”Dagens husmorstips

  1. Åååhhh va spännande!! Har bytt till eko schampoo & tvål men helt naturlig vore ju ännu bättre.
    Du har väl rätt kort hår också. Har tänkt att det skulle se flottigt ut lättare.. Kanske är en vanesak.
    Hur gör du m deo? Hittat något bra alternativ?

    • Ja, det känns ju väldigt rätt att göra det, men det kommer nog ta ett tag innan jag kommer underfund med vad som passar mitt hår. Idag är det inte så fräscht tyvärr… Trodde det skulle hålla längre. Jag har också kort hår ja, på utväxt just nu!

      Just nu använder jag kristalldeo från Urtekram. Annars har jag använt Neutrals, men deras grejer är ju inte helt bra heller med vissa tveksamma ingredienser. Kristalldeon fungerar om den inte pressas för mycket 🙂 Vet att min man är nöjd med Änglamarks deo!

  2. smörjer också magen med kokosolja 🙂
    och om du inte redan provat måste du göra egen deo, den bästa jag nånsin använt. lika delar kokosolja, bikarbonat och majsstärkelse!

Kommentera

