Vecka 18

Nu har vi nått vecka 18, och det är dags för ultraljud om bara ett par dagar. För en vecka sedan kände jag de första riktiga rörelserna i magen, nästan som riktiga sparkar, eller åtminstone som knytnävsslag från insidan av magen. Även J lyckades känna minst fem kickar, så häftigt att bebishen tajmade det så fint precis när vi skulle sova! Det är så jäkla magiskt alltihop, jag blir alldeles varm och pirrig av att känna Den lille (som vi kallar magen just nu, efter en låt som de sjunger på Es föris, och som tydligen även är en snapsvisa enligt faster M! en liten parantes… 🙂 ) rumla runt därinne. Det är också märkligt att känna rörelser så långt ner i magen, ännu är ju inte livmodern så högt upp, och rörelserna känns en bra bit nedanför naveln, mycket konstig känsla.

Jag mår inte illa alls nu, tack och lov, en kollega som är gravid i vecka 32 kräks fortfarande och mår jätteilla till och från. Foglossningen har lugnat sig, halsbrännan finns där lite ibland men ger sig efter Gaviscon (kräkskänslor!). Det värsta just nu är klådan, som fortsätter att vara skitjobbig. Försöker tvätta kroppen med olja och sedan smörja mig direkt efter duschen, ha mjuka kläder mot kroppen och sova i luftiga kläder, men det kliar mest jämt ändå.

Magen syns verkligen just nu, magmusklerna är delade sedan länge och det finns inte en chans att lyckas hålla in magen nu. Jag skulle tro att magen ser ut nu i vecka 18, som den gjorde i vecka 22-23 med Äpplet. Det är verkligen som att den ba ”Ja nu kör vi på det här!” och delade sig direkt efter befruktning… Efter förlossningen blir det hårdträning med plankan, det tänker jag redan nu, fasiken vad värt det är att ha en stark bål, känner mig som en nittioåring just nu när jag är så svag i mage och rygg.

En reaktion på ”Vecka 18

Kommentera

