Ultraljudet

I måndags, dan före dopparedan, hade vi vårt rutinultraljud. Jag jobbade och fick hetsa iväg från jobbet, tur att jag jobbar tvärs över gatan. Jag kom i mina jobbkläder, min sexiga vita sjukhuspyjamas, och hade glömt min legitimation… Kände mig otroligt korkad i jobbkläder och allt, men det löste sig genom att jag fick säga personnumret…

Väl inne på undersökningsrummet fick vi en jättegullig barnmorska som skojade och var söt. Hon konstaterade att vi bara hade ett barn i magen, och att allting verkade ha gått som det skulle i byggandet av vår bebis! Hjärtat pickade på och blodet flöt genom alla fyra kammare, och klaffarna jobbade på som bara den. Njurarna var på plats och producerade urin till lilla urinblåsan och ryggrad och två armar och två ben satt där de skulle. Barnmorskan hittade även en liten pung och strax efteråt en liten snopp, så Äpplet ska få en lillebror! Otroligt spännande tycker vi, som var helt inställda på en till tjej. Det är bara det där med namnet, tur att det finns tid för att fundera.

Vi fick även reda på att jag var lite över en vecka längre gången än vi trodde, så jag är snart redan i vecka 21 (19+6 idag). I mitten på maj är det beräknat till, men jag lägger inte så mycket vikt vid det där datumet, Äpplet kom en vecka innan, och det är ändå rätt osäkert, just det datumet. Moderkakan ligger i framvägg, men jag känner ändå bebisen ofta och tydligt. Mycket tydligare och tidigare än med Äpplet, och det är roligt!

20131226-194738.jpg

6 reaktioner på ”Ultraljudet

  1. Ååååhhhhh va spännande med ultraljud. Och kul med liten bäbis i maj.
    Skönt att du mår bättre.
    Blir lite nostalgisk… Att vänta 2:a är lite annorlunda tyckte jag. Man känner sig tryggare på något sätt. Sen när hon kommit njöt jag mer av nuet ist för att längta efter nästa steg i utvecklingen.

    Ska bli spännande att följa er..

    • Jättejättekul!

      Jag håller med, känner mig tryggare och lite mindre orolig för allt. Men jag hänger ändå med i veckorna och allt känns spännande trots att jag redan varit där liksom, vet att många tycker att det går av bara farten med tvåan och att de inte hänger med i utvecklingen i magen lika mycket. Jag hoppas också att jag kan njuta lite mer av nuet när han är ute 🙂

  2. Åh så spännande. Det är så himla häftigt att man kan se din lilla bebis där i magen och hur den lilla nya kroppen jobbar och växer! Mitten av maj är bra födelsedag, löven har just slått ut och äppelträden blommar och ur ett väldigt ytligt perspektiv är det ju enligt mig himla mysigt med utomhuskalas (för i januari när jag fyller inte lika mysigt). Minns när jag kom hem med Emil och jag gick runt med honom i trädgården och visade allt som växt under dagarna vi var på bb, ha. Lycka till med resten av veckorna!

    • Ja, jag vet!! Hihi, tänker också på det där att det är vackert och varmt ute, ska bli så härligt! Med E var det ju 17 minusgrader utanför sjukhuset när vi skrevs ut från BB, vi var livrädda för att hon skulle frysa ihjäl ungefär 🙂 Utomhuskalas är ju ett måste!

Kommentera

