Vecka 24

Häromdagen gick vi in i vecka 24. Det går superdupersnabbt tycker jag, och det känns som att jag precis var i vecka 14 och precis tagit mig igenom det värsta illamåendet.

Just nu mår jag i alla fall himla bra. Typiskt för andra trimestern att må ganska bra, och jag försöker verkligen njuta av det. Om tre veckor är det dags för tredje trimestern (what?! redan?!), och jag räknar med att saker och ting kommer kännas tyngre snart, från vecka 30 säkert. Jag ska jobba till och med 28 mars, och då är jag i vecka 34. Jag hoppas att det kommer kännas okej, men faktum är att jag oroar mig lite för jag känner mig redan så stor och otymplig. Förutom den känslan så mår jag alltså bra, inga större krämpor, foglossningen har tagit en paus verkar det som och det fungerar att ta Rennie vid värsta halsbrännan. Jag kan till och med träna, och försöker göra det så ofta jag kan för jag mår så bra av det. Igår tränade jag och E ett gravidyogaprogram tillsammans, eller hon gjorde snarare kortare gästspel i de övningarna som såg roligast ut… 🙂 Men jag försöker träna båda yoga och styrka, och är mycket stolt över mig själv att jag lyckas komma ihåg det och prioritera träningen framför att sitta framför teven 🙂

En trist krämpa som jag dock har, är tunga och svullna ben. För några veckor sedan gjorde även mitt livs första åderbråck entré, och fler och fler s.k ”spiders” har börjat visa sig. Min mamma har också det, så jag har det genetiskt och har egentligen bara väntat på att de ska komma. Trots att jag är duktig med stödstrumpor på jobbet och nästan alltid lägger mig med benen högt när jag kommit från jobbet, har de ändå kommit. Det är såklart inte hela världen, att ha några åderbråck, men det känns tråkigt, och risken för värre komplikationer ökar ju. Och eftersom jag har minst 16 veckor kvar till förlossningen är det här säkert inte det sista.

En fundering; hur kan jag samla på mig så mycket vätska och samtidigt vara så himla torr i huden? Och i ögonen? Hur är det möjligt? Varför ska all vätska samlas i benen för…

Bebisen då? Arbetsnamnet har fått bli Ernst, men jag tvivlar på att han kommer att få heta det när det väl är dags. Ernst kommer från Ernst Kirchsteiger, som är Js idol. Vi får se… extremt svårt med killnamn känner jag, hur vi än gör är det någon av oss som känner en gammal sur gubbe som hette så på något boende vi varit på och så är det namnet kört 😛 Det är en pigg bebis som ligger i magen i alla fall, han är redan aktiv och kan få in rejäla kickar på urinblåsan. Vissa dagar måste jag besöka toaletten flera gånger i timmen för det går bara inte att hålla sig. Det känns som att han redan tar ganska mycket plats, för jag tycker att det stundtals är riktigt jobbigt att sitta framåtlutad, känner mig liksom alldeles hoptryckt och behöver sträcka ut och ge bebisen plats. Hoppas det inte är så, har ingen lust att klämma ut någon femkilosbebis…

Snart ska vi in på kontroll på MVC, har inte varit där sedan i vecka 11 eller något, så det ska bli spännande! Och framförallt för att se vart mina värden är på väg, förra gången fick jag tillfällig hypotyreos, b12 och järnbrist och på tok för lågt blodtryck.

20140119-115819.jpg

3 reaktioner på ”Vecka 24

Kommentera

