Istället för osten

Jag älskar ost! Ost ost ost, i alla former och smaker (ja nästan iallafall). Jag har nästan bara ost på mina mackor, och jag äter ganska mycket mackor, mackor är liksom det bästa mellanmålet, frukosten, kvällsfikat etc. Men sedan vi började köra ganska hardcore ekologiskt här hemma, har det blivit tuffare att vara ostälskare. Ekologisk ost = jättedyrt!

Vi köper mest ekologisk ost, men ibland fuskar vi och köper en Stureost bara för att det är bra pris eller för att vi är sugna på just Stureost. Jag får så otroligt dåligt samvete de gångerna när vi köper vanlig ost, det är så himla dåligt för miljön, för det går åt så mycket mjölk för lite ost och jag skulle ju aldrig köpa mjölk som inte var ekologisk nu för tiden. Men ost, där har jag på något sätt gett mig själv okej. Men, det är INTE okej förstås! Skärpning på mig! Man kan leva ett liv utan Stureost.

I november skrev bloggen Karins miljöblogg om alternativ till den hyfsat miljöovänliga osten. Nu försöker jag verkligen att föra in lite andra alternativ till osten på mina mackor, det går verkligen sådär, men det är ju bara att fortsätta köra på. Måste måste måste bli bättre.

Jag önskar att det kunde vara skitgott att ha morot på mackan, för vi har otroliga mängder morot hemma just nu, efter ett antal leveranser av Årstidernalådan med morot som en del av innehållet. Vi hinner inte riktigt ikapp oss själva där. Jag ska försöka göra morotssmoothie någon dag, men då måste man ha apelsin i eller något annat, och då måste vi ju köpa det. Knivigt.

6 reaktioner på ”Istället för osten

    • Tack! Har du receptet nära till hands?! 🙂 Googlade med hittade bara recept på ynka två morötter, det märks ju knappt i kylskåpet… 🙂

  1. Jag brukar ha ägg & kaviar eller ägg & Majonäs (ibland med lite tomat & rödlök) på mackan… Inte super duktig på EKO men ägg köper jag nästan alltid i en gårdsbutik (bod med självbetjäning) här på södra Gotland. ett flak kravmärkta från frigåeende (inomhus) för 40kr & alltid ICA Eko kaviar. Brödet just nu idag är inte eko tyvärr men jag brukar försöka baka själv om tid finns eller köpa lokalproducerat kravmärkt surdegsbröd från Labans kvarn.
    Jag blir bättre & bättre på att välja krav & EKO märkt mat.Lite tack vare dig faktiskt. Och gärna lokalt odlat/producerat som det finns rätt gott av här på ön. Lokalt går dock ofta före Eko. Köper hellre lokalt odlad gurka än EKO som fraktats hit. Hellre svenska äpplen än EKO som är importerade. Man måste ju gynna ön. Gotlands-patrioten har fått fäste. 😀

    Jag jobbar ju på ICA & ser faktiskt att många är väldigt duktiga på att köpa EKO, lokalproducerat & kravmärkt. Det gör mig glad. Men prisskillnaden är tyvärr rätt stor på endel varor.

    Roligt är att vi i entren på jobbet även har en liten urfin EKOLOGISK butik & hälsokost som är jätteduktiga & har fint sortiment. Deras ekologiska grönskaker är så fräscha.

    Morotsoppa har jag tyvärr inget bra recept på (Mannen hatar soppa). Använder dom mest i coleslaw, rårivna & Agnes brukar vilja ha en morot ist för frukt till skolan.

    • Jag gillar inte kaviar, men ägg äter jag, så det ska vi faktiskt ersätta ett par ostmackor med 🙂 Vi köper bara eko-ägg, och försöker köpa lokalproducerat och eko om det finns, men på vintern är det svårt att få tag i då de inte har Bondens marknad. Vad roligt att du blir bättre på eko, och det känns kul om lite är på grund av mig! *mallig* Jo, men lokalt är väl verkligen att föredra, speciellt om man bor på en ö så som ni gör kan jag tänka mig! Man ska ju stödja det lokala tycker jag, det bästa är ju lokalt och eko, det känns som att fler och fler mindre företag/odlare/bönder börjar ställa om till eko.

      Kul att du märker att många handlar bra grejer! Ja, visst är prisskillnaden stor, men jag köper hellre det dyra än något annat som inte är eko, när jag börjar fundera på meningen med att köpa eko; för min skull, Äpplets skull, bebisens skull och den som tillverkat produkten, och inte allra minst miljön. Och kul med den ekologiska butiken! Och att de får vara så nära Ica, är de inte konkurrenter?

  2. Ekologisk ost är verkligen dyr, ja! Häromdagen var jag ute efter riven ost, men till mitt stora förtret fanns ingen ekologisk riven ost…. Var då ”tvungen” att köpa en Västan-ost för 55 pickadoller, då blev min plånbok lite ledsen. Annars älskar jag det vegetariska smörgåspålägget tartex i örtsmak (ekologiskt) tillsammans med smörgåsgurka! Smakar ungefär som leverpastej!

    • Nej, riven eko-ost har vi inte heller hittat! Vi köper hel ost och river själva, om vi inte är superlata, men då får jag så rasande dåligt samvete så det händer sällan 😛 Västan är lågfettost va? Den kommer inte in hos oss, här vill vi ha det så fett som möjligt, J äter ju lchf 🙂 Tur att det finns en ekoost som är lågfett också! Jo, plånboken brukar bli rätt ledsen av att köpa ekologisk ost…

      Vi köpte tartex häromdagen, fast den naturella, har inte smakat den än. Borde köpa den med smak också för att testa, tack för tipset!

Kommentera

