Första tandläkarbesöket

Idag cyklade jag och E till Folktandvården, då hon fått sin första kallelse till tandhygienisten. Jag var nästan lite nervös, hemska tanke om hon skulle ha ett hål liksom. Vi har peppat henne inför besöket, och hon var ganska laddad när det var dags.

Allt gick superbra, tandhygienisten var gullig och pedagogisk och E fick sitt obligatoriska klistermärke efteråt. Det sämsta med besöket enligt E, var nog att hon blev tillsagd att det nog var dags att sluta med napp… Jag vet att vi pratat om det lite löst, men insett att det kanske är dumt att låta henne bli stor på alla sätt samtidigt. Men överraskande nog hakade E på idén, och på vägen hem frågade jag henne om hon ville att vi skulle samla ihop alla nappar och skicka dem till Pippi. Hon tyckte det lät som en bra grej, och sagt och gjort, när jag stekte pannkakor ikväll gick hon själv runt här hemma och plockade ihop alla napparna och lade i ett kuvert. Jag kände mig så otroligt stolt över henne, och sa det till henne flera gånger hur cool hon var som plockade ihop alla själv.

Men såklart anade jag att segertåget kanske inte skulle rulla lika smärtfritt när det var dags att sova på riktigt. Försökte att distrahera henne ända ner i sängen, och gav henne både snuttefilt och docka som substitut. Sedan fick hon sova i vår säng, hade inte hjärta att neka henne efter allt. Sedan blev det kisspaus, vattenpaus, ligga på min arm, tulla i mitt hår, försök att övertyga mig om att hon inte var trött emellan alla gäspningar och häftiga gråtattacker på alla fyra där hon skrek hur god hon egentligen tyckte att nappen var! Sedan lugnade hon faktiskt ner sig lite, när jag började sjunga Sov du lilla videung och stryka henne över pannan som vi gjorde när hon var bebis… Och så vips, så sov hon! Utan napp! Hurra hurra och vilken lättnad!

Jag ropar förstås inte hej än, imorgon är det sova middag på föris bredvid andra som har napp, och en kväll där det säkert kommer bli en ny kamp. Hoppas att jag oroar mig i onödan! Jag är så himla stolt över henne, jag är försiktig med att säga att hon är duktig, försöker använda andra ord, men fasiken vad duktig hon varit idag! Så modig och cool, bara kör på liksom. Älskade snart-treåring!

(Ska försöka undvika napp in i det längsta med lillebror, tänk vad det egentligen mest skapar problem, det där nappsugandet)

8 reaktioner på ”Första tandläkarbesöket

  1. Det är väl lustigt egentligen att en gummiplutt är något de fäster sig vid så hårt?! Bra kämpat, dag ett gick ju galant 🙂 Tummen upp fö er!

    • Ja verkligen, hon har tjatat om hur god den är ända sen vi tog bort den… Men jag förstår henne, det är klart att om hon är van vid att ha somnat med något i munnen i över 2,5 år, så är det ju jättekonstigt när vi plötsligt tvingar henne att ta bort den.

      Tack!

  2. Åh det där är både och…vår lilla har aldrig tagit napp och ibland saknar jag det. Jag har varit napp istället….

    • Absolut både och. Hon tog inte napp förrän hon var över 6 månader, och jag var förstås nappen innan dess. Men på något sätt så känns det som att jag faktiskt hellre är napp ett tag, och slipper den här kampen. Och faktum är att jag tror att nappen har stört hennes sömn, för varje gång hon tappat den så har hon vaknat, nu när hon inte har nappen sover hon utan att vakna hela natten 🙂 Men jag ska inte säga aldrig, kanske tar vi till nappen till lillebror trots allt… Jag kanske inte är så tuff när det väl gäller, mitt i sömnbristen och nattlig gråt…

  3. Heja heja! Vi tog bort Esmes napp när hon fyllde tre och nu ett halvår senare kan hon fortfarande prata om det ibland. Hon saknar det plötsligt då och då, samtidigt som övergången egentligen gick väldigt enkelt och smidigt. Livet är bättre utan napp tycker jag verkligen.

    • Verkar som att tre är en magisk ålder! Vad skönt att det gick smidigt! Egentligen är det väl inte så konstigt att de saknar den, något som de alltid somnat med liksom, och plötsligt får de inte ha den längre. Det måste vara otroligt starkt betingat, napp plus sömn, eller att suga på något och sömn, ända sedan de var bebisar.

      Livet utan napp är redan bättre tycker jag, hon vaknar betydligt mer sällan nu! Det enda kruxet är att hon är svårare att få att somna om, men då har vi ju trots allt fått en mer sammanhängande sömn innan hon vaknar. Hon vaknade 05.40 i lördags och somnade inte hon, vilket hon nog gjort med nappen 😛 Men jag är ändå nöjd med beslutet att avveckla nappen nu!

      • Hon blir nog bättre på att somna om utan nappen i sinom tid. Åtminstone upplever inte jag det som nåt problem med Esme nu. Däremot var det nog lite så just i början, när nappen rykt.

Kommentera

