Bakslag och framtidsångest

Igår skulle vi haft besök av en instagramkompis och hennes dotter, men de hörde av sig på tisdagskvällen och meddelade att lilla M hade feber och att de inte kunde komma. Äpplet blev ledsen på morgonen när jag tvingades berätta alltihop, och dagen blev betydligt mycket tristare än vad vi planerat för. Och i helgen skulle vi fått besök av min bästa vän E och hennes familj, men precis som vi skämtade om i förra veckan, har de nu blivit sjuka och kan inte komma. Så även denna morgon fick en tråkig start när vi berättade för Äpplet att inte H och S skulle komma heller. Jag är så himla trött på vintern och alla dess sjukdomar som härjar hela jävla tiden. Det går ju knappt att ha ett socialt liv som barnfamilj på vintern verkar det som, för det är alltid någon familjemedlem i någon familj som är sjuk. Det är så himla sorgligt rent ut sagt, jag vill bara gråta. Jag känner mig så löjlig, men jag saknar dem allihop så mycket. Vid sånahär tillfällen vill jag verkligen inte bo i Västerås, utan på västkusten nära min egen familj. Vissa saker skulle verkligen vara lättare då, som att träffa min bästa vän.

Det är vid sånahär tillfällen jag förbannar mitt jobb, med jobb varannan helg, som gör att möjligheten till socialt liv krymper med 50%. Jag hatar hatar hatar det, och om det fortfarande är aktuellt efter föräldraledigheten, måste jag nog faktiskt säga upp mig för det går bara inte. Jag vill inte offra så mycket för ett jobb, det måste finnas andra sätt, jag får väl sluta som sjuksköterska om det ska vara så. När vi har halva vår bekantskapskrets utspridd över landet, kan vi inte ha det så här som vi haft det den här vintern. Alla mina lediga helger har varit uppbokade sedan långt tillbaks, det är inte bra, men nödvändigt. Jag vill inte ha det så.

9 reaktioner på ”Bakslag och framtidsångest

  1. Skickar en styrkekram, nej det är inte värt att offra för mycket för ett jobb, men samtidigt är det mycket värt att trivas de timmar man är på jobbet! Det kanske känns bättre efter f-ledigheten.

    • Jo, absolut, men de är bara det att fritiden krymper så mycket… Och det finns ju andra jobb att ta som sjuksköterska med betydligt färre helger, men självklart måste man trivas!

  2. Hear hear! Förutom att jag inte har helgjobb, men jag har en vän i en stad en timme bort som fick bebis för fyra månader sen och den lilla har jag fortfarande inte träffat för vi är KONSTANT sjuka. Är såååå less. Våren, kom nu!!!

    • Ja eller hur! SNART är den här! Jag åker till jobbet 06.20, och det är i princip ljust vid den tiden nu, det är ett riktigt vårtecken 🙂

  3. Nu vill jag komma med lite positiv energi angående sjuksköterskeyrket! 😀 Jag har börjat jobba inom äldrevården, Umeå kommun, sen 6 v tillbaks, på ett äldreboende alltså. Jag hade en del krav: 80 % tjänst, enbart dagtid, så få helger som möjligt. Jag jobbar nu var 6:e (!) helg, då jobbar jag 7-17 lö och sönd, och annars börjar jag oftast 7 eller 8 och jobbar till tre-fyra-fem. Och jag hade också lönekrav: minst 25.000. Jag fick 26300 ! Och jag måste säga, det känns oförskämt bra, det är himla kul och jag är så glad att jag gav yrket ett chans till. Stressen är ungefär halverad än så länge och arbetsmiljön är så otroligt mkt bättre, jag är SÅ mycket friare. HEJA kommunen och BLÄ till landstinget! Kram!

    • ÅH vad härligt att höra lite positiva nyheter om sjuksköterskeyrket, och i synnerhet från just dig! Vad glad jag blir för din skull! Och hur häftigt som helst att du fick igenom lönekravet och mer därtill! Pepp! 🙂 Var sjätte helg, det låter som för bra för att vara sant… Vad underbart!

      Hur känner du med ansvaret och så? Jobbar du mycket ensam? Har du många att fråga? Ja, verkligen blä för landstinget, ogillar landstinget mer och mer för varje dag (förutom idag när vi fick semla, tro det eller ej!). Kram!!

      • Var sjätte helg OCH bara dagtid är typ för bra för att vara sant. Ansvar, ja, det har man, men jag jobbar på ett stort boende med fyra andra sköterskor som i princip alltid finns i huset (var sjätte helg när man jobbar är man ensam i huset och gör bara ”akuta”insatser). Sköterskorna är erfarna och 35-65 år gamla, det är rätt skönt med ”stabila” inarbetade syrror. Men att det är mer ansvar än tidigare jobb, jag vet inte.. det är liksom inte akutsjukvård, dessa gamlingar bor ju där, de är kroniskt sjuka, multisjuka, man förväntar sig inte att de blir friska, utan lindra och förebygga, göra det så bra som möjligt helt enkelt. jag tror ansvarsbiten oroar många, men jag känner mig faktiskt mkt lugnare och säkrare på mitt jobb än tidigare, och gamla människor är ju helt underbara ändå… Och friare, jag är så mkt friare! jag bestämmer mer, det är skönt tycker jag!

  4. Matilda blev också superledsen när jag sa att vi inte kunde åka på grund av att hon haft feber. ”Det känns bättre nu mamma” sa hon på en gång.

    Hatar också vintern och alla dessa sjukdomar. Kanske man skulle flytta till andra breddgrader bara för ett tag, men det skulle ju hänga på att alla skulle göra samma sak. Ensamhet utomlands är ju lika illa som ensamhet på hemmaplan.

    Vi måste boka in ett nytt datum och hoppas att det klaffar bättre då. Och vi ses gärna hela familjen någon gång. Vi vill gärna hjälpa er att få fler bekantskaper i Västerås så ni inte flyr härifrån!

    Angående jobbet förstår jag dig fullt ut. Nu jobbar jag tack och lov inga helger längre men det är inte kul när ingen annan i ens närmaste krets har det så.

    • Åh vad gulligt 🙂

      Ja, men precis, det är många som säger att de skulle vilja bo i Spanien typ, på vinterhalvåret. Jag gillar verkligen årstiderna, men skulle ju verkligen hellre föredra att det var vinter på riktigt istället för den här mesiga vintern som varit. Även om jag är glad att den mesiga vintern inföll just när jag är gravid och allmänt rädd för att halka.

      Det låter jätteroligt att ses hela familjen, även om vi inte har några seriösa planer på att flytta! Men det vore verkligen roligt att ses!

      Nej, det är så trist, även om jag gillar att jobba helger just med själva jobbet med lugnare tempo och mer tid för patienter. Men det är jobbigt när man missar en massa sociala grejer som folk gör på helgen, eftersom alla andra är lediga då och det bara är jag som jobbar… Och årets lediga helger reduceras helt plötsligt med 50%, det är så himla mycket socialt liv som bara försvinner!

Kommentera

