No poo!

Jag försöker så gott det går att använda bara naturliga saker på kroppen, i synnerhet just nu när jag är gravid och så på Äpplets kropp förstås. Men jesus vad det är svårt, en himla djungel är vad det är, det här med no poo (inget schampo eller ingen skit, kan man säga att det innebär).

Jag har experimenterat med ansiktstvätten nu ett tag, har tvättat med honung ett tag, och sedan med olivolja, kokosolja och nu tvättar jag med jojobaolja. Jag provade riktig OCM (Oil Cleansing Method) några gånger, med ricin- och olivolja), men det kändes bara kladdigt och jobbigt. Olivolja kändes otroligt fett och svårt att få bort, honung kändes mycket bra och det kändes som att jag fick klarare hy av det. Kokosolja kändes okej, men inte helt hundra. Kanske kan en kombination av honung och jojobaolja fungera, jag hoppas på det. Nu när det ändå är lite kallare föredrar jag jojoba iallafall, och att bara tvätta på kvällen och kanske med bara vatten på morgonen. Jag ”förstärker” oftast med en face balm från märket ”Balm Balm”, med tea treeolja i, som faktiskt lugnar den nästan ständigt torra och röda huden kring näsan som jag dras med på vintern.  Om jag tvättar med jojobaolja och vatten blandat, behöver jag oftast inte smörja med olja efteråt, utan det räcker med att bara ha oljan som jag tvättar med, och Balm Balm förstås just nu.  Sen har jag en sockercrub från Phenomé som jag älskar, köpte den nedsatt på Åhléns, och så har jag en slags miniscrubrondell som jag köpt på Jordklok som också fungerar bra.

Det mest problematiska är håret, som jag inte hittar något bra till. Jag har kört aleppotvål i kombination med ett ekologiskt balsam från Faith in nature, men efter två-tre tvättar med aleppon känns det som att det inte är riktigt rent och så får jag ta ett ”sista-schampo” för att göra rent på riktigt. Kanske behövs det nu när jag måste ha produkter i håret. Har visserligen bara Dust it, men det kanske räcker, för det är svårt att gnugga bort med bara aleppon. Testade bikarbonattvätt med äppelcidervinägerskölj, men det kändes inte alls bra. Är nyfiken på att prova rågtvätt, men det får bli när håret är längre och jag klarar mig utan produkter (längtar dit). Nu ska jag göra slut på våra felköpschampon från Urtekram och något annat märke jag inte minns vad det hette, och sen köpa ett dyrare schampo från John Masters tror jag.

Kroppen blir supermjuk och skön genom att tvätta med olivolja i duschen, och det är så skönt att slippa smörja sig efteråt med kräm. Speciellt nu när jag är klumpig och inte orkar hålla på dubbelt liksom. Ibland tvättar jag med en tvål från Urtekram innan oljan, men oftast räcker det bra med oljan. Vet att Urtekram har vissa knepiga ingredienser som man velat slippa kanske, som coco laureth sulfate, men det känns okej just nu för jag hittar inte riktigt något substitut.

Äpplets hud mår också bra av olivoljetvätt, följt av rejäl insmörjning med Weledas Skin Food, som är det enda vi hittat som faktiskt fungerar för hennes problematiska eksem. Vi har fått köra en kur med kortison i vinter när det bara kliade på henne, men annars fungerar faktiskt Skin Food riktigt bra –  så skönt!

8 reaktioner på ”No poo!

  1. Vad är det i Urtekram som inte är bra? Det är ju ändå ekologiskt, trodde de var ok. Jag blir galen på vilka hudvårdsprodukter jag ska välja. Hade helst velat använda bara oljor men jag orkar inte prova mig fram, vi har ju cirka tusen olika på jobbet!

    • Det finns fortfarande sulfater i vissa av Urtekrams tvålar vet jag, men mildare varianter tror jag.

      Ja, det blir jag med. Kan verkligen rekommendera jojobaolja, och även mandel, som båda känns lätta och bra. Och båda i kombination med vatten för att fungera bra, eller med någon form av fuktspray.

  2. Intressant att läsa! Har du testat att blanda bikarbonat med honung? Det tycker jag gör stor skillnad! Sen kan det ta tid för hårbotten att vänja sig också, så en får ha lite tålamod.
    Jag tänker också att det är kul att prova sig fram och eftersom mycket är sånt en har hemma ändå, eller sånt som kan användas till annat, så gör det inte så mycket om en metod inte funkar!

    • Ja, jag hade honung i, efter att du tipsat om det faktiskt! Jag ska prova igen när jag får längre hår, för just nu är håret bara hopplöst, och blir ännu mer hopplöst om jag inte får ur smuts riktigt ordentligt. Jag tycker också det är spännande! Ska prova rågtvätt sen när håret är längre tror jag, det verkar ganska enkelt. Läste någonstans om någon som bara tvättade med honung, vet du något om det?

  3. Jag har använt jojobaolja som ansiktsfukt/ansiktskräm sen 2 år tillbaks, jag brukar blanda med lite aloe vera så blir det inte så tjockt och svårapplicerat, det känns till en början ”men herregud så fet man blir” men sen stabiliserar huden sig och det känns bara bra! har även provat Rosenseriens fuktkräm som är jättebra! tvättar också med rosenseriens rengöringsgel, också himla bra. schampo hittar jag fasiken inge bra alltså. de ekologiska är så vattniga tycker jag. men kör ändå på utrekram nordic birch.. men det är svårt att slå mitt favoritschampo Bed head..

    • Kul att du också tycker bäst om jojobaolja! Har också testat att blanda med aloe vera, det fungerade lika bra som att blanda med vatten, men tycker personligen att vatten och olja går snabbast och smidigast! Rosenserien är jag lite nyfiken på, kanske testar det i sommar. Håller med om schampon, att de är vattniga. Ska som sagt testa någon dyrare variant när jag tagit slut på våra slattar, hoppas de är bättre!

  4. Hej! Jag hittade din blogg via…nånstans på nätet som jag inte riktigt minns, men jag fastnade iaf 🙂 Så tack för en bra blogg!

    Jag är oxå gravid, i v 35 eller 36 med mitt första barn och det är så skönt att läsa om andra som oxå är trötta på att vara tjocka och otympliga.

    Min erfarenhet är att John Masters schampon är superbra, om än dyra. Till vardags använder jag dock Urtekram Nordic Birch med gott resultat, tråkigt att du inte har samma erfarenhet. Till BB-väskan har jag köpt Salviderm Naturligtvis reseset som jag tänkte testa. Deras ansiktskräm funkar super på min hud.

    Hur gör du förresten olivoljetvätten i duschen? Jag tycker det är superbökigt att behöva smörja in mig efteråt, pga otymplighet, så alla tips för att slippa detta moment mottages tacksamt?

    • Hej Camilla! Va roligt att höra att du fastnade hos mig! 😀

      Och glad att ”hjälpa till” med det jobbiga i slutet av graviditeten, förstår hur du menar med att det är skönt att läsa om andra som har det på samma sätt, det blir lite mindre jobbigt tycker jag. Spännande med första barnet, så mycket häftigt du har framför dig!!

      Jag har inte provat John Masters ännu, vågar liksom inte köpa när det är så dyrt! Men kanske gör det snart ändå. Jag testade Maria Åkerbergs schampo när jag var hemma hos mina föräldrar – jättebra! Vi har provat Salviderm Naturligtvis ansiktsgrejer, var inte alls nöjda tyvärr, men det var mitt i vintern och då hjälper ju knappt något alls för varken mig eller min man. Kanske ska ge det en chans till, men nu funkar jojobaoljan så bra så vågar inte byta. Fast snart är det ju sommar och då blir det väl nåt knas igen som vanligt, svårt det där med årstidsförändringar 🙂 Du får rapportera om resekitet om du har tid efter förlossningen!

      Om olivoljan, så tvättar jag mig med tvål kanske varannan gång, och sen tar jag olivoljan och smörjer precis som med tvålen, sköljer av litegrann och sen är det klart,. Sen smörjer jag inget efteråt, jätteskönt! Behöver smörja med kräm mellan duscharna, men då är det ju iallafall minus ett moment 🙂 Jag tycker det fungerar jättebra, speciellt nu med den där otympligheten som jag känner precis som du om!

Kommentera

