Måndag, regn

Igår jobbade jag, och då sken solen, idag är jag ledig och det har regnat i flera timmar nu. Jag är trött och känner mig dränerad på energi. Har förstås saknat ihjäl mig efter Äpplet i helgen och vi är lediga tillsammans, men hon hanterar sin egen saknad efter mig genom att bråka med mig och kalla mig dum. Det är något frustrerande, och det är alltid så här efter mina jobbhelger, att hon på något omedvetet vis straffar mig för att jag varit borta genom att bara vara allmänt extra trotsig. Hon hittar på nya saker som hon inte får hela tiden, och jag kan inte  inte säga till när hon förstör sina saker eller skrämmer katten, bara för husfridens skull liksom. Så den här dagen är bara en lång väntan för oss båda tills pappan kommer hem och styr upp. Vi har haft några bra stunder, som när vi diskade tillsammans, och nyss när hon satt bredvid mig och läste för lillebror. Jag ska försöka leva på dem stunderna, och försöka anstränga mig att skapa fler, blir bara så himla matt i hela kroppen när hon håller på och verkar vara elak med mening, fastän jag innerst inne vet att hon inte är det förstås.

Sak som hände nyss:
Hon leker i garderoben och börjar stänga dörrarna om sig.
”Du vet att du inte får stänga in dig i garderoben, för du kommer inte ut själv.”
Hon slår igen dörren med en hård smäll.
—-

Nu verkar regnet ha lättat, och vi sitter och kollar på Nalle Puh på Netflix och äter bulle. Kanske ska vi åka och handla snart, och så borde vi åka till återvinningen med ett gäng stora lådor. Fast trots att solen skiner lite mellan molnen, känner jag mig fortfarande energilös. Ska leta upp lite energi nånstans, mat måste vi ju ha…

Kommentera

