Sover inte så bra

Varken jag eller Äpplet sover så bra nu för tiden. Hon vaknar som efter en klocka varje morgon 04.50, och gråter ofta lite av olika anledningar (mardröm, ont i benen (växtvärk?), kliande ben (eksem), saknar någon etc) och ska upp och kissa och sedan ligga i vår säng. Efter det kan jag ofta inte sova vidare, men för det mesta somnar i alla fall Äpplet om som tur är. Jag brukar oftast ligga kvar och försöka somna om, ibland går det och ibland inte, idag gick det bara inte, så här sitter jag nu och vågar knappt röra mig av rädsla för att väcka de andra två.

Det är jobbigt att sova just nu, för jag kan knappt ligga på höger sida pga svårt att andas och illamående på den sidan, och höger sida gör ont pga att jag ligger på den sidan så mycket. Och nu börjar jag dessutom få ont i benen, knäna skaver mot varann och jag måste ha en himla kudde mellan knäna som stör ganska mycket. Och så har jag ofta nästäppa på natten vilket jag bara inte klarar av att sova med eftersom jag ju har svårt att andas från början, så nästäppa plus andnöd plus hjärtklappning ger panikkänsla och då är det omöjligt att sova, därför fuskar jag och använder nässpray fastän jag vet att jag inte borde. Är det egentligen någon som blir hjälpt av himla Renässans egentligen? Alla de här jobbigheterna blir förstås mycket jobbigare när jag vaknar där vid 05 och blir medveten om dem, och det går bara inte att somna om.

Och den största boven i dramat är förstås att jag måste gå upp och kissa minst två gånger varje natt. Och förutom mig själv ska jag förstås hjälpa Äpplet när hon behöver, så minst tre toabesök varje natt är standard, för det är svårt att synka besöken också. Dessutom har jag halsbränna varje kväll, och dricker därmed stora mängder mjölk på kvällarna. Det gör att jag måste kissa extra mycket… Jag kräver förstås inte av J att dela nätterna med mig just nu, eftersom han jobbar heltid och jag är hemma och kan sova på dagarna, men han har lovat att ta helgnätterna, så, längtar tills inatt…

—-

Jag slutade visst jobba i rätt tid verkar det som, för den här veckan har varit betydligt värre än andra veckor om man tänker på minussaker med att vara gravid. Allt har blivit lite lite värre, och igår slarvade jag nog med min kropp, för jag hade så otroligt ont i rygg och bäcken på kvällen att jag knappt kunde gå, på riktigt alltså, inte bara lite ont utan att riktigt jävla ont. Jag vet att jag slarvat med att använda bra skor den här veckan, så från och med idag blir det löparskor på så fort jag går utanför dörren. Kruxet är bara att jag nu för tiden har så svårt att knyta mina skor, därför tar det emot att dra på sig något annat än låga löst snörade Converse som jag bara kan trampa ned i medelst skohornshjälp. Men måste skärpa mig på den fronten alltså, gissar att det är skorna som ligger bakom det där extra ryggontet.

Förresten, 48 dagar kvar till beräknad förlossning idag. Gudars skymning, det går så megasnabbt den här gången, så här på upploppet liksom. Tredje trimestern bara svischar förbi, snart är det dags.

2 reaktioner på ”Sover inte så bra

Kommentera

