Projekt förlossning

Idag har jag så smått påbörjat att förbereda inför förlossningen, den rent materialistiska delen alltså, nämligen BB-väskan. Jag minns knappt vad vi hade i den senast, men jag minns i alla fall att jag saknade något att tugga på efteråt, så det ska jag packa ner när det närmar sig (typ choklad, några olika bars och sånt).

På fredag åker vi till Göteborg och familjen O, och på söndag hämtar mina föräldrar upp mig och Äpplet där och vi åker med dem hem till Dalsland för att fira påsken där. J kommer på skärtorsdagen. På fredag går vi in i vecka 36, och vi kände nog både jag och J att vi nog borde packa väskan och ta med babyskyddet, bara ut i fall att… Det kanske är dumt att dra iväg på Sverigeturné så här sent i graviditeten, men det blir ju ännu svårare med bebisen utanför magen, därför passar vi på nu och tar det som det kommer. De har ju förlossningar på andra ställen än i Västerås och det är lika mycket barnmorskebrist överallt. J får köra mest, och jag får sitta i baksätet med TENS och Äpplet som sällskap.

Ja, en liten parantes var det ja. Har i alla fall hittills slängt i blöjor i minsta spädisstorleken, våra minsta spädiskläder i storlek 50, strumpor och en liten mössa, sjalen, några små minihanddukar för kräks och andra kroppsvätskor… Tänkte komplettera med necessär till mig och J, mjukisbyxor, en mjukisbh och en amningsbh, trosor, nåt mjukt linne, läppgrejs i mängder, ögondroppar, öronproppar… Mobilladdare! Kamera 🙂 Kändes plötsligt megaviktigt att få med allt nu när jag började tänka på att barnet kanske måste födas på NÄL istället för i Västerås, och det då inte är lika enkelt att åka hem och hämta det man glömde… Och gravidmappen förstås, med blodgruppering och såntdär! Viktiga saker.

– – – –

Annars har jag börjat träna lite inför själva förlossningen, och hur den ska gå till. Jag vet att jag kan skärpa mig och fokusera, men  det skadar verkligen inte att träna på det. Ska verkligen försöka mindfulnessträna lite varje dag, är sjukt dålig på att komma ihåg att träna på det. J och jag tränar lite smärthantering genom att jag ber honom göra ”tusen nålar” på min arm en stund, jag har ingen aning om ifall det hjälper men det känns fint att klara 20 sekunder tusen nålar bara genom att andas och ”vara”. Börjar verkligen längta efter att det drar igång nu, känner mig ganska taggad inför förlossningen med allt vad det innebär, jag vill vara mycket mer närvarande den här gången och jag vill minnas mer av det. Skit vilken utmaning vi står inför, igen. Nu blev jag plötsligt nervös, och samtidigt otroligt peppad!

8 reaktioner på ”Projekt förlossning

  1. Oj vad nära det känns när väskan börjar packas! Spännande! Men blöjor, finns inte det på bb? Här fick vi obegränsat med blöjor på bb, men det kanske är olika!

    • Jo, det finns väl blöjor på BB, men det känns ändå bra att ha med sig 🙂 Vet att vi snodde med oss ett helt gäng från BB, så i Uppsala finns det i alla fall!

  2. Ååh så spännande, längtar tills din fina bebis är ute! Och jag är lite avis, det var så himla häftigt att föda sist och jag tror att det kommer gå super för dig! Heja heja!

    • Åh, tack! Jag hoppas att det kommer gå bra den här gången också. I söndags när magsjukan drog igång hade jag jättestarka sammandragningar och de var riktigt långa, trodde ju förlossningen hade startat, och då klarade jag inte av sammandragningarna alls och fick bara panik och hyperventilerade. Då blev jag lite orolig inför den stora riktiga dagen, men jag tror att jag var extra panikslagen för att jag inte visste om den startat eller om det ”bara” var magsjukan, och att J inte var på plats och så… Försöker lugna mig själv genom att tänka så i alla fall, att när det väl drar igång har jag inte magsjuka åtminstone… Förhoppningsvis 🙂

  3. Hej,
    Googlade på ekologisk tandkräm och Västerås och råkade hamna på din blogg 🙂
    Läste din presentation och den hade lika gärna passat in på mig, kul. ” Just nu är jag insnöad på ekologiskt, hållbar livsstil, genustankar, retroporslin och orättvisor”.
    Lycka till med nykomligen! Fick själv en bebbe i augusti, nu testar vi alla Västerås öppna förskolor, nya i stan, på jakt efter vänner :). /Jessika

    • Hej! Vad roligt att du hamnade här, alltid lika kul att veta hur folk hamnar här 🙂 Och kul att du känner igen dig hos mig! Vi har inte varit på en enda öppen förskola ännu, vad har ni testat för några? Gissar på att vi behöver hitta några bra senare, för att underhålla storasyster på lediga dagar och så. Har du ingen blogg? //Lina

  4. Kyrkbacksgårdens öppna förskola är väldigt mysig, lite mindre än de andra, men det blir lite intimare och man får bättre kontakt med folk känner jag. Den är öppen på tisdagar och den är inte så religiös fast det är kyrkans, om man är rädd för det 🙂 Den ligger på Kyrkbacken, vilket är Västerås mysigaste kvarter enligt mig. Hade en blogg men la ner den, fick bloggstress när jag aldrig hann skriva. Skaffade instagram istället, men är inte så aktiv. / Jessika

    • Ja, jag tycker nog att det är positivt med lite mindre! Ja, Kyrkbacken och det området är himla mysigt!

      Aha okej, då får jag hoppas att du bli mer aktiv på Instagram alltså 🙂

Kommentera

