Vecka 37

Idag var jag hos MVC igen. Vildingen verkar ha växt på sig rejält på bara 12 dagar, då vi mätte livmodern senast, för den har växt tre centimeter sen dess. Men det är fortfarande gott om plats därinne, och förmodligen är det därför som han rör sig så otroligt mycket. Det spelar ingen roll när på dagen, rätt som det är blir hela magen som ett helt disco och han är bara överallt och trycker och har sig.  Förra gången var huvudet bara ruckbart, men nu tyckte barnmorskan att det var rörligt… Hurra 😛 Huvudet är fortfarande nedåt i alla fall, som tur är.

Magsjukan har satt sina spår i min kropp, och jag är betydligt tröttare än innan den. Orkar inte alls lika mycket, och hamnar allt oftare i sängen liggandes på sidan och känner hur kroppen bara vill ligga kvar där. Jag låter den oftast göra det lite längre än vad jag gjorde förut, det får vara så.

En sak jag börjar tröttna på är detta konstanta tyckande och kommenterande om magens utseende… Precis alla ska tycka till om huruvida den sjunkit ned, om den är stor eller liten, pojk- eller flickmage, putande eller bred och större eller mindre än med Äpplet. Jag förstår att det är en naturlig grej att göra eftersom jag ju ändå är gravid och ganska stor, men usch vad tröttsamt det är. Den ena säger att nu har den allt sjunkit, och nästa säger att oj har den inte sjunkit än (?!), och så vidare… Jag försöker hänga på och förklara att det beror verkligen helt på hur han ligger, men det vill den som kommenterar oftast inte lyssna på, konstigt nog. Jag vill mest skrika ganska högt att magen är väl som den är!! men det gör jag ju inte förstås… Jösses vad skönt det ska bli att slippa gravidmagen och all uppmärksamhet den drar till sig, det är framförallt tröttsamt just nu. Även om jag just nu känner mig ganska fin i magen nu när det börjar bli varmare och jag kan ha tunna kläder äntligen, som långklänning.

Om bebisen kommer så som Äpplet gjorde, är vi tvåbarnsföräldrar om mindre än två veckor. Det är helt ofattbart och knasigt att ens tänka på, men tydligen helt sant med tanke på den enorma magen som jag ändå sitter här med.

 

Kommentera

