Funderar lite mer

Som vanligt när jag försöker blogga om politik är det ingen som läser 🙂 Jaja, det är viktigt för mig att försöka få ner vad jag tycker för att få ordning på tankarna, så jag fortsätter väl.

Jag har försökt läsa på om Feministiskt Initiativ nu lite kort, och de har många bra tankar. Men det här med vinster i välfärden, jag kan bara inte tycka att man konsekvent ska ta bort privata företag vård och skola (för är det inte det som F! vill, eller jag missförstått dem?). Jag tycker att det finns massor av bra exempel på privata alternativ som är bra mycket bättre på att hantera både patienter och ekonomi än landstingen. Jag kan inte förstå hur ett feministiskt parti tycker att jag inte ska få starta ett företag och tjäna pengar inom vården, jag är kvinna i ett kvinnodominerat yrke och jag skulle kunna bedriva minst lika bra vård som landstinget. Men precis som inom landstinget måste det finnas ett system som granskar den vård jag ger, om det inte finns det kan det bli fel. Det finns lika mycket orättvis vård och dålig personal inom landstinget som inom den privata vården, det är jag helt övertygad om. Lösningen är inte att avskaffa vinster i välfärden.

Jag läser återigen på Miljöpartiets sida och håller med om det mesta jag läser. Jag vet inte vad Fridolin höll på med igår för jag tyckte inte att det han sa var så bra alla gånger. Men kanske måste jag tänka bort hans insats igår och tro på det jag läser istället. Det känns bara som att de rödgröna har en massa planer som de inte har någon uttänkt budget för att genomföra, så svårt att bortse från det. Men jag vill heller inte rösta på alliansen. Fasiken vad svårt det är!

6 reaktioner på ”Funderar lite mer

  1. Haha, jo jag läser, men jag tycker att det är svårt att kommentera eftersom jag känner mig så himla insatt själv. Jag har i princip bestämt hur jag ska rösta men då går jag mer på känsla snarare än att jag kollat upp alla sakfrågor. Jag tror dessutom att även om jag inte håller med om allt så är det där jag kommer närmast i alla fall. Jag håller btw helt med dig om vinsterna i välfärden. Tycker snarare att det bör diskuteras HUR vinsterna tas ut än att de ska förbjudas. Jag tycker inte att det är fel att människor gör vinst även inom omsorg, så länge som verksamheten fungerar bra och det måste ju finnas sådana också och inte bara de exempel på förskolor där der sparas in på bekostnad av barnen samtidigt som ägarna får vinst.

    PS. Kan ju skriva ut för det är ju faktiskt ingen hemlighet att det är F! och Miljöpartiet som kommer att få mina röster i år.

    • Åh vad jag gillar när jag får resultat av mitt klagande över bristande kommentarer! 🙂 Känner mig så himla vuxen och mogen när jag gör så, haha…

      Men det är väl så man får göra antar jag, för det verkar ju vara helt omöjligt att hitta ett parti där man håller med om precis allt. Du har verkligen rätt i det, att man bör diskutera hur vinsterna tas ut istället för dess vara eller inte vara. Det finns så många bra exempel på företag som det går bra för, och det vore ju enbart sorgligt om de inte skulle få fortsätta driva framgångsrika företag…

      Då är jag inte helt ute och cyklar med mina egna val, om du tänker rösta som du skriver! Tack för att du vill dela dina tankar, betyder jättemycket för min politiska förvirring!

      • Fast frågan om vinst i välfärden har ju inte att göra med att (V) vill stoppa privata företag från att bedriva verksamhet! De får gärna driva bra verksamhet så länge omsättningen går till löner och investeringar i kärnverksamheten, och inte till vinst. Hur ska man annars kunna skilja på ”lagom vinst”?

      • Jag förstod det som att de inte ville att privata företag skulle driva verksamhet inom vård, skola och omsorg alls? Jag kanske missförstod dem. Men Vänsterpartiet vill jag inte rösta på oavsett vad de tycker om vinster i välfärden, de är lite för långt från mina åsikter på andra sätt också.

  2. Jag läste förra inlägget också och höll med om en hel del. Tyckte också att Fridolin var ovanligt ointressant. Han brukar annars alltid imponera eller åtminstone ge ett gott intryck.

    Även i detta inlägg håller jag med om det du skriver om F! Jag tycker det är bra att det finns privata aktörer på marknaden. Vi har tex en privat förskola åt Miranda som är kanon, ekologisk och helt fokuserad på barnens bästa – långt mer än en kan säga om de kommunala alternativen här i kommunen. Det är sorgligt att vissa privata aktörer enbart är ute efter att göra vinst men ärligt talat, det gör ju de andra också! Landstinget Västmanland tex är ju allmänt känt för att bara tänka på sin ekonomi och sätta den före patientsäkerheten i många fall genom att dra ned på tjänster och heltider osv.

    För mig står det mellan F! Och miljöpartiet. Jag har röstat på mp i alla val och varit aktiv inom partiet tidigare. Tror jag kommer rösta på dem även i detta val, trots att jag håller med F! om mycket. Dock gillar jag inte en del av deras förslag, som att kvotera in kvinnor på arbetsmarknaden osv.

    • Ja, jag tycker också det, otroligt trist och ointressant!

      Vad roligt att du liksom jag har bra erfarenheter av privata alternativ. Landstinget Västmanland är ju verkligen ett bra exempel på riktiga snåljåpar…

      Jag är så kluven inför kvotering, jag kan tycka att det är en bra början, för ofta tror jag det faktiskt inte att det handlar om kompetens som det faktiskt borde göra. Men som sagt, det är en svår fråga tycker jag. Tack för att du tar dig tid att kommentera, som jag skrev i min förra kommentar, det hjälper jättemycket att höra andras syn på saker och ting!

Kommentera

