Politisk förvirring

Igår tittade vi på partiledardebatten på Svt. Jag har ju lite grann svängt i mina politiska åsikter, och har känt mig ganska säker på att Miljöpartiet är mitt enda alternativ med tanke på vår miljö och att den ju är lite grann förutsättningen för att vi ska ha ett liv överhuvudtaget att fylla med jobb och välfärd. Men jag tyckte verkligen att ingen av partiledarna igår sa någonting av värde alls, förutom möjligtvis Göran Hägglund, som kom med ett par bra förslag och som sa flera självklara saker enligt mig. Gustav Fridolin var bara bra när det gällde klimatfrågor (som förväntat tycker jag visserligen), men i alla övriga frågor var han ute och cyklade enligt mig. Stefan Löfvén gav inte ett enda vettigt svar under hela debatten, det verkar vara någon slags strategi från hans sida. Han tog bara upp en massa irrelevanta anekdoter (vad har en tjej som inte klarat gymnasiet med någonting att göra, personligt ansvar någon? och varför ska alla dessa människor räddas av vården och få jobb inom äldreomsorgen? är inte våra äldre värda att vårdas av människor med adekvat utbildning? en helt annan diskussion men det gör mig lite arg faktiskt.) och pratade runt alla ämnen istället för att svara med raka och ärliga svar. Jonas Sjöstedt är lite av en tomte tycker jag. Jag håller med om en del av det han säger, men jag tycker också att vissa saker är lite verklighetsfrånvända. Jimme Åkessons lösning på precis allt är att minska invandringen, vilket kanske är en aning verklighetsfrånvänt det också. Och varför är hans enda ansiktssuttryck förvånad?

Övriga alliansledarna har jag heller inte så mycket för. Annie Lööf är ganska jobbig, Jan Björklund verkar inte riktigt kunna erkänna att den svenska skolan är rätt kass och Fredrik Reinfeldt är som han är. Jag har betydligt större förtroende för honom än för Löfvén, och jag är ganska så säker på att alliansen ändå tagit oss igenom de här krisåren på ett bra sätt, men att det behövs något annat nu kanske.

Jag tycker att det är viktigt att förstå att det inte är alliansen som styr landstingen och som har en insyn i alla privata företag som verkar inom vård och skola. Det är landstingen själva som klantar till det, oavsett politisk färg så går väldigt många landsting väldigt dåligt. De som sitter på pengarna är inte själva sjukvårdspersonal och har ingen insyn eller förståelse för vad som behöver prioriteras för att skapa en bra vård. Här i Västerås är det inte alliansen som bestämmer, och min sjuksköterskelön är bland de sämsta i landet. När jag önskade ett återvinningssystem till vår avdelning för att kunna slänga saker i rätt kärl, fick jag svaret att vi inte hade råd med det (plastbackar från Ikea!) och att jag fick plocka ihop soptunnor på avdelningen om övrig personal tyckte att vi kunde avvara dem. Jag menar, det är inte alliansens fel att saker och ting prioriteras fel, lika lite som det är de rödgrönas, det är alla knasbollar som sitter lokalt som inte förstår vårdens fel. Och det kommer tyvärr inte förändras om det blir ett regeringsskifte tror jag. Däremot är jag helt övertygad om att förbjuda vinster i välfärden är helt fel väg att gå, för är det några som ger bra vård så är det företag som är startade av hängivna och duktiga människor med adekvat utbildning. Det är de som anlitar de privata företagen som bär ansvaret för att god vård ges, alltså landstingen. Och är det någonstans som ekonomin och vinsten styr besluten, så är det inom den offentliga vården (herregud om ni bara visste hur stelt och byråkratiskt det är att göra inköp till en avdelning, och hur otroligt mycket man slösar med skattepengar bara för att det är någon som bestämt att det är så det ska gå till! jag skäms!).

Jag vet inte vad jag ska tycka, och nu kanske jag framförallt menar inför valet i höst. Valet nu i maj är ju lite annat kan jag känna, och där vet jag lite mer var jag står tror jag. Jag vill inte att alliansen ska fortsätta styra, men jag tycker verkligen inte att sossarna borde vara de som ska sitta där istället. De rödgröna är ju alldeles uppenbart inte överens någonstans, och ska Löfvén fortsätta undvika att svara på frågor även som statsminister?  Nej, jag måste gå in på F! och läsa lite om vad de tycker, och läsa mer på Miljöpartiet och se om det bara är Fridolin som är dålig på att prata.

Sådär, slut på ostrukturerade och arga tankar kring politik.

2 reaktioner på ”Politisk förvirring

  1. Tycker inte alls att det här var ostrukturerade tankar! Tvärtom, du satte ord på en hel del av mina tankar som jag själv haft svårt att sortera fram. Jag tror att jag tänker ganska likt dig. Och även jag känner mig skapligt förvirrad inför det här valet. Jag tror dock att jag vet vilket block jag kommer rösta på, men inte så väldigt mycket mer än så. Det är inget av partierna som jag känner ”Ja! Så tycker jag också!” för. Så jäkla svårt!

    • Ja, hemskt svårt är det! Känner mig extra förvirrad i och med mitt blockbyte och allt som hänt sedan förra valet. Att bli förälder innebär verkligen stora förändringar på en massa olika plan!

Kommentera

