Vecka 40

Det är vecka 39+3 idag, vecka 40 alltså. Igår kväll hade jag ganska många sammandragningar under några timmar, nästan så att de var regelbundna. ”Tyvärr” inte alls smärtsamma utan bara mindre bekväma. Alltså ingen aktivitet som leder någonvart. Hoppas ändå att de är ett teckna på att något är på gång snart. Det är en bidragande orsak till att inte kunna somna om på nätterna, tankar på förlossningen och när något ska hända,  var kommer E att vara när det drar igång och hur snabbt kommer allting gå…

Det är en så märklig känsla jag har i kroppen inför den här förlossningen. Jag vet vad som ska hända, och därför är jag på ett sätt tryggare inför denna. Men samtidigt vet jag vad upplevde som jobbigast och vet att de delarna med all säkerhet kommer att återkomma även denna förlossning, och därför är jag mer nervös. Förra gången visste jag inte om vissa saker, det står helt enkelt inte så mycket om, någonstans, att det ibland kan trycka så mycket på andra delar av kroppen att det känns som att man ska bajsa ut en stor vattenmelon. Jag upplevde det där trycket som otroligt jobbigt och skrämmande, det gick inte att bli av med förrän hon var ute. Sedan vet jag ju också att bara för att barnet är ute är inte det jobbiga över, det var hyfsat tufft ett tag efter själva födseln också. Jag är verkligen både enormt förväntansfull på ett positivt sätt (pga känslan av att föda barn helt enkelt, den är trots allt fantastisk), och otroligt sjukt nervös och lite rädd.

Jag vet att jag litar på min kropp, och att den kommer att visa mig vägen på något sätt. Berätta för mig när jag ska göra vad, vad som känns bäst för stunden och vad som inte alls känns bra. Därför dominerar ändå känslan av att vara förväntansfull och hyfsat trygg. Jag tror verkligen att det viktigaste är att lita på kroppen, och jag tror också att så fort jag börjar motarbeta min egen kropp genom att inte låta smärtorna komma och inte göra som instinkten säger mig, så kommer allting att bli mycket jobbigare. Det är precis som i en sammandragning, om jag försöker hålla andan och spänna mig känns de betydligt obehagligare än om jag bara försöker andas som vanligt och slappna av. Fast sammandragningarna är ju förstås ingenting jämfört med den riktiga förlossningen, men ändå.

Jag läser utvalda delar av Gudrun Abascals ”Att föda”, och känner mig tryggare av det. Kunskap ger mig makt och kontroll över det lilla jag kan kontrollera i allt det här. Det är liksom kontroll genom att tillåta kroppen att ta kontrollen, det är det enda jag kan påverkar i det här med att föda barn, att låta min kropp bestämma. Det är också anledningen till att jag vill ha så lite smärtlindring som möjligt, jag tror att det bara blir sämre genom att försöka kontrollera något som naturen så smart har kommit på (om inget går fel förstås! mycket viktigt att komma ihåg. skulle absolut ta epidural om det krävdes av någon anledning.)

Ja, men vecka 40 präglas av längtan och otålighet. Fix och boande. Jag tar det inte lika lugnt som tidigare eftersom det liksom bara är bra om det drar igång nu, vill inte vänta på något alls. Jag byter madrasskydd på sängbottnarna och bäddar rent själv, dammsuger, plockar grejer och städar trots att det innebär mycket böja sig och sånt. Kroppen mår ändå ganska bra, men den är förstås tung och ryggen värker. Det är inte skönt att promenera, och jag gör det så lite som möjligt. Det känns som att magen ska spricka för att den är så tung, och det blir värre när jag går förstås. Kroppen är dock inte alls lika vätskefylld som med Äpplet, jag har inte gått upp alls lika mycket, säkert 10 kg mindre viktuppgång denna gång och det märks väldigt tydligt med hur pigg jag ändå är. På torsdag är det BF, vi får se om något hänt innan dess, eller om det blir övertid den här gången (hemska tanke!).

Kommentera

