Sömn

Vi är ju inte precis de mest utsövda människorna på jorden just nu, men faktiskt, inatt har jag sovit minst sex timmar varav tre sammanhängande tror jag. Det är rekord för oss! Så himla skönt, och det känns verkligen i kroppen att jag sovit.

Jag och lillebror sover som jag och Äpplet sov i början, han på mage på mitt bröst, huvudet precis på mitt hjärta, mage mot mage. Vi sover båda två som allra bäst då, därför bråkar jag inte om det. I slutet av natten liggammar vi, men då blir inte sömnen lika bra för någon av oss. Dessutom går min svaga rygg sönder lite av det… Jag vet att det snart kommer förändras, han kommer inte ligga på mitt bröst jämt, så därför försöker jag att inte hetsa.

Lillebror kan dock, till skillnad från storasyster, sova själv i perioder. Väl omhuldad av ett täcke eller filt förstås, som luktar oss. Det känns lite konstigt att han kan det, från att ha haft Äpplet som i stort sett inte gick att lägga ifrån sig förrän hon var över ett år. Men jag börjar vänja mig vid det, och njuter förstås över att vi kan äta tillsammans ibland när sömnen tajmas med maten. Han vill inte sova i vagnen, men sjalen går utmärkt, precis som med Äpplet. Passar mig perfekt, vagnen tycker jag mest är i vägen, fast det hade varit lite kul att åtminstone få provrulla retrovagnen från 1980 som jag ändå skrubbat en hel del på inför lillebrors ankomst 🙂

Sömnen ja, på natten sover vi nu allihop i vår stora improviserade säng, den blev väl 250 cm bred tror jag. Jag, lillebror, J och så Äpplet längst in. Lillebror på min högra eller vänstra sida/på mig beroende på hur amningen sett ut. När han sover mellan oss försöker jag komma ihåg att lägga något mellan honom och J, som en handduk eller filt, för att skärma av lite. Jag vet inte hur denna lösning står sig ur säkerhetssynpunkt, förmodligen inte så bra, men jag kan svära på att jag inte rör mig en millimeter när vi sover så här, och att jag vaknar av minsta lilla ljud från lillebror. Utan den här lösningen hade vi alla sovit betydligt sämre, som jag redan skrivit. Självklart hade det varit bra om bebis kunnat sova i babynestet alternativt i spjälsängen som ju ändå står färdiggräddad och redo att ställas intill min sida av sängen, men det hade inte gått med tanke på hur dåligt han sover om nätterna utan kroppskontakt med mig. Det där med att sova ensam fungerar än så länge bara på dagen i korta stunder. På natten vaknar han efter max tio minuter om jag försöker lägga honom ”ensam” mellan mig och J efter amning.

Äpplet sover inte alls i sin säng nu, och vi försöker inte ens ändra på det, för det innebär ju ännu ett moment på natten –  att hämta in henne till oss. Det fungerar för oss alla, och hon verkar inte störas av lillebrors ibland högljudda protester när jag inte langar fram maten tillräckligt snabbt. Så länge det går bra så får det vara så. Kanske flyttar vi in 90-sängen till henne om ett tag, om lillebrors sömn stabiliserar sig, men då får vi ju ändå problem om hon bestämmer sig för att vilja sova hos oss igen… Ja, många funderingar blir det.

– – – –

De senaste två nätterna har lillebror haft en vaken period mellan 01 och 03 ungefär, och inatt ska jag prova att gå upp och ut ur sovrummet för att amma i soffan. Jag blir så himla trött när jag sitter i sängen och ammar, och somnar titt som tätt och får ont i nacken… Inge bra alls, får se om sofflösningen kan fungera, och hoppas att det inte leder till en väldigt vaken bror.

 

En reaktion på ”Sömn

  1. Allt som funkar är bra säger jag!

    Nu när du skriver det här så minns jag att jag och lillebror spenderades de första månadernas sovandes på soffan eftersom vi då bodde i en tvåa och storasyster inte alls kunde sova när hon vaknade på natten och såg att lillebror låg där i sängen (var både glädje och avundsjuka då tror jag). Det vet jag inte alls rekommenderas ur säkerhetssynpunkt men vi har rätt bred soffa med stor schäslong så jag tyckte att vi hade gott om plats även om det inte kändes som någon ultimat lösning.

    Just nu sover vi oftast så att maken och lillebror sover i vår dubbelsäng och jag sover inne hos storasyster. Ganska ofta går jag dit direkt när jag lägger mig eftersom hon ofta vaknar på natten och det är jobbigare att bli väckt och knalla över (särskilt om lillebror vaknat någon gång innan och också väckt mig). Sover jag där inne sover hon hela natten.

    Ett långt utlägg om hur vi sover/sovit men det var mest för att gestalta min åsikt – alla sätt är bra utom de dåliga. 🙂

Kommentera

