Lillebror A, fyra veckor

I fredags fyllde lillebror A fyra veckor. Vi börjar så smått lära känna vår nya familjemedlem. Han har ett jäkla humör, han går från 0 till 100 och från 100 till 0 på en sekund. Han avskyr, och då menar jag verkligen avskyr, att ligga på rygg på skötbordet. Han gråter och är totalt vansinnig, kiknar av gråten och blir alldeles röd på hela lilla kroppen, ända tills vi lyfter upp honom. Då suckar han och lutar huvudet mot axeln, och man kan se de små tårarna i ögonen. Just konceptet ”ligga på rygg” är inte så poppis någonstans, han är en magsovare, och kan på sin höjd tänka sig att ligga på sidan om han nu inte får ligga på magen. Vi gillar förstås inte det där med magsovandet, och sover han på mage i vagnen eller på sängen är jag där och kollar så att han andas varannan minut. Men samtidigt vill vi ju att han ska sova, så ibland får han sova på mage och så får vi springa lite extra helt enkelt.

Han älskar att amma, men som ni läste i förra inlägget är det verkligen inte en dans på rosor. Dock går han upp i vikt fint, så bara vi kämpar oss igenom de här första månaderna ordnar det sig säkert och blir en bra upplevelse för oss båda till slut… Hoppas. Han har i alla fall ökat i vikt alldeles utomordentligt bra sedan han föddes, över 1200 g på drygt fyra veckor! Urbra, och bvc-tanten tyckte att vi inte behövde oroa oss för att han kräks jämt och ständigt 🙂 Förutom att det är lite jobbigt och äckligt med allt kräks då. Det känns skönt att han går upp bra, då är det värt att kämpa med amningen, annars hade det inte alls känts lika bra förstås.

A är precis som Äpplet väldigt varm av sig, och i sjalen svettas han och den som bär honom helt otroligt mycket. Det är den enda anledningen till varför jag föredrar vagnen varma dagar, för det är lite oskönt att gå runt och svettas sådär. Vagnen gillar han väl sådär, om han inte får sova på mage då förstås… Gick till bvc med vagnen i fredags, och på vägen dit låg han och tittade och var lugn, men på vägen hem låg han och fäktade och flåsade och började till slut gråta och jag fick ta upp honom sista biten hem.

Sömnen förresten, han sover faktiskt riktigt bra de flesta nätter. En bra natt somnar han vid 22 av amningen och får sen sova en timme på J medan vi kollar någon serie. Sen flyttar vi över honom till mitt bröst när jag ligger i sängen, och så sover vi till 01-02 ungefär. Då ammar vi och somnar om efter en halvtimme-timme, och han sover på mitt bröst igen till ca 04.30. Sedan liggammar vi fram till 08 då vi går upp. Den sista biten sover jag inte så tungt, men det är ändå en fullgod sömn tycker jag. Det blir mellan 4-7 timmar varje natt, vilket jag tycker är riktigt bra för att vara så här tidigt i hans liv. Med Äpplet satt jag ju uppe i soffan hela nätterna  och hon sov bara i korta perioder, vad jag minns i alla fall. De nätterna med 4 timmar är jag förstås ganska så opigg dagen efter, men så länge det är varannan natt fungerar det okej. Det är svårt att ta hjälp av J på nätterna, eftersom lillebror bara blir tröstad av bröstet än så länge, men det kommer en tid då han kan hjälpa till också. Vi försöker tänka så båda två, för jag vet att det är tufft för honom att bara kunna lämna bebisen till mig när han gråter, och inte kunna göra då mycket själv. Vagga och trösta fungerar en stund, men det är bara bröstet som tröstar totalt, om man kan säga så. Napp har vi testat, men han får bara kväljningar av den 🙂

 

20140618-134233-49353120.jpg

Kommentera

