Saker jag funderar på

– Alla åsikter folk har om föräldraskap och amning och barn i allmänhet. Varför?! Varför tycker folk så himla mycket? Har personen ifråga inte bett om råd, var då tyst!

– Amningsproblem, hur hanterade man det förr i tiden? Alltså riktigt långt bak i tiden, existerade det ens då? Hade vi överlevt om alla nyblivna mammor oroat sig så över amningen som vi gör nu? Det känns som att vi problematiserat sönder hela vår instinkt, att vi nu inte ens förstår när vårt eget barn är hungrigt bara för att vi lyssnar så mycket på andra. Att hålla på och titta på klockan och tänka när man ammade sist skapar nog mest problem. Det är bra med utbildad personal, men ibland ska man nog bara lita på sig själv och sin bebis.

– Är all stress och ”livspusselproblem” ett enda stort I-landsproblem? Borde vi flytta ihop med våra föräldrar igen och leva som man gjorde förr? Hjälpas åt med allting igen. Att vara två heltidsarbetande vuxna i en familj kanske inte borde fungera helt enkelt? Det finns inte tid för barntid och egentid och bra mat och resor och socialt liv utan att bli utbränd på kuppen. Så känner jag i alla fall.

Saker jag funderar över när jag försöker följa min instinkt och amma mitt barn när han visar att han är hungrig. Vilket inte är det lättaste när alla andra tycker saker, men de ”vill ju bara väl”. Försöker ha överseende, svårt. Ilsk ammande kvinna.

6 reaktioner på ”Saker jag funderar på

  1. Ja, jag tror det liv som de flesta av oss försöker leva idag kan skapa mkt stress och att vi förmodligen borde leva annorlunda. Samtidigt är det ju klurigt att ändra på sig. Fortsätt gå på känsla, tycka kommer folk alltid att göra.

Kommentera

