Talanger

Jag är inte sjukt bra på någonting vad jag vet. J är bra på massor; laga mat, dansa, sitt jobb, teckna osv. Jag har vänner som är kreativa och ritar och skapar saker, sportar, sjunger, stickar osv. Men jag kan ingenting riktigt bra. Jag är liksom medelmåttig, eller knappt det heller, på grejer.

Eller, jag är sinnessjukt bra på att reta upp mig på folk, eller oroa mig för saker månader i förväg, och vela runt och inte kunna bestämma mig, shoppade onödiga grejer och äta kakor. Och så är jag bra på att vara effektiv när det verkligen gäller, plocka och städa. Men allt det där är ju så himla trist, dessutom gillar jag ju inte att städa heller.

Jag hade velat vara riktigt bra på att virka. Eller sticka. Min stickningskarriär tog slut efter att jag stickar en decimeter glest stickad halsduk, då tröttnade jag. Och hur kul hade det inte varit att kunna rita? Eller vara någon som folk vände sig till för att få hjälp med olika svåra matteproblem? Simma, dansa, rida, fixa manikyr på folk? Det hade varit så fint att vara riktigt riktigt vass på något!

Dagens funderingar. Varsågoda!

14 reaktioner på ”Talanger

  1. Haha är vi syskon eller? Jag saknar också en såndär häftig talang. Tur att vi är fantastiska människor alla tre iallafall, och helt unika på vårt sätt! Du är ju förresten en helt grym mamma ju ❤

  2. Så känner jag med. Tycker det är frustrerande att kunna saker halvdant. Gillar att rita men har ingen talang, gillar språk men lär mig aldrig ordentligt, gillar att sjunga men hellre än bra. Fast jag tror om engagemanget varit större skulle jag kunna bli bättre utan talang – så egentligen önskar jag väl att jag kunde brinna mer för något.

    • Du har så rätt! Det som behövs kanske är att man behöver ta sig tid till att bli riktigt bra på något, för det är garanterat riktigt hårt arbete bakom det som en person är bra på. För det mesta i alla fall, om det inte är en ren naturbegåvning liksom. Jag kan ju omöjligt bli bra på att sticka om jag inte stickar… Lika bra att inse det och sluta klaga 🙂 Och ta mig tid att lära mig något på riktigt.

      Språk är ju häftigt att vara bra på, där har du ju verkligen ett försprång i alla fall! 😀 ❤

  3. Du är väldigt bra på att skriva på din blogg.Du skriver på ett sätt som gör det intressant att läsa, ibland med lite knorr.Du kan få ihop olika stycken till ett sammanhängande text rena författarskills.

  4. Haha, jag känner också igen mig. Tycker jag är hyfsat bra på en hel del, men jag har ofta inte tålamodet (plus nu också tiden) att ta mig över den där tröskeln som går från ok till riktigt bra. Det är något som jag ser som en brist i min uppfostran och som jag vill förbättra för mina barn, att ge dem den där extra orken att fortsätta lära sig när jobbighetspuckarna kommer så att de kan bli riktigt bra på det de vill. För talang i all ära, men oftast tror jag att det handlar om övning och hårt arbete.

    • Ja, kanske är det så att vi ger upp för lätt när något blir lite tufft. Det är nog absolut så att det handlar om ett riktigt hårt arbete innan man faktiskt blir bra på något, och att talang och naturbegåvning är få förunnat.

Kommentera

