Föräldratjänst dag 2

Igår började J jobba igen, och vår 2,5 månader långa ledighet tillsammans är nu slut. Det har gått rasande snabbt alltihop, och har varit ett fullkomligt underbart kaos av treårstrots och bebisskrik och slöa sköna dagar. Det känns både konstigt och skönt att nu gå tillbaks till någon slags vardag, och försöka hitta nya rutiner tillsammans.

Första dagen som ensam vuxen hemma gick bra, men jag kom nog lindrigt undan för jag fick hjälp med Äpplet på eftermiddag då svärföräldrarna tog med henne till stranden i några timmar. Det var ju enligt SMHI 33 grader varmt igår, så det var välbehövligt. Jag och lillebror höll oss i sovrummet i ACn under tiden. Idag var första dagen på föris för Äpplet. I Västerås har vi rätt till 15 timmar förskola när man är hemma med bebis, till skillnad från Stockholm där det är det dubbla. Äpplet kommer att gå tisdag-torsdag 9-14, vilket verkar vara det vanligaste. Jag har funderat mycket på hur jag ska lägga upp dagen för att det ska fungera bäst för båda barnen, men gissar att de här första veckorna kommer att bli halvt kaosartade oavsett vad jag än försöker med. Amningen strular fortfarande, och det är svårt att anpassa sig efter någon annan än A. I alla fall så gick Äpplet upp med J och han gav henne frukost, samtidigt ammade jag lillebror som somnade om och så gick jag upp och åt frukost, sedan vaknade lillebror igen och då var jag hyfsat klar. Då hade vi över en timme kvar till förislämning och resten av tiden ammade vi och borstade tänderna och klädde på oss, så det var en riktigt bra och lugn första morgon. På föris hade Äpplet sällskap av två andra barn, och jag kände mig plötsligt som en dålig förälder som inte vill ha sitt barn hemma… Försöker tänka bort de känslorna, och med tanke på hur glad Äpplet varit inför förisstarten så vet jag att hon faktiskt vill vara där och att våra dagar nog kommer att bli mer harmoniska om hon får leka med sina kompisar ett par timmar i veckan.

Att kalla den här tiden i livet för att vara föräldraledig, känns som ett hån faktiskt. Det här är inte det minsta soft och ledigt, det är sannerligen ett heltids jobb att vara hemma med barn, och då har jag bara två och en förskoleplats. Och har bara varit hemma i två dagar… Men livet med bebis-Äpplet var allt annat än en lugn tillvaro, och jag räknar med att det här livet blir lugnare än så. Det är saker att fixa med precis hela tiden, och jag får ta tid från fix och annat för att äta, kissa, dricka den nödvändiga kaffedrogen  och annat. Så att jag är ledig just nu, innebär endast att jag är ledig från mitt betalda arbete för att arbeta hemma, ungefär så. Med det sagt vill jag verkligen understryka att jag verkligen tycker om att ha föräldratjänst!  Tiden hemma med Äpplet är kanske den bästa tiden i mitt liv, och att ligga och titta på min jollrande gostjocka lilla 2,5 månaders bebis är kanske det finaste som finns.

4 reaktioner på ”Föräldratjänst dag 2

  1. Ja, men eller hur! Ang föräldratjänst.

    Och gissa jag är trött på dessa människor som vill ge föräldrar med syskon på förskolan dåligt samvete. Det är inte lätt att underhålla en rastlös 2-3 åring hemma med allt fix som behövs för en bebis och allt som behövs för att få hushållet att fungera.

    • Jag är också lite trött på det. Det är som att man är lite sämre förälder i vissa personers ögon för att man väljer att utnyttja möjligheten till att ha stora på förskolan… Jag vet att E mår bättre av att få vara bara E ett tag och inte storasyster, att något i hennes liv finns kvar som det var innan lillebror kom. Igår när hon kom hem var hon jätteglad, och sa att hon hade haft det sååå roligt! 🙂

  2. Det är ju jätteroligt att få vara på förskolan och leka med kompisar! Kasta bort det där dåliga samvetet. Vi bor ju i sthlm och har rätt till 30 h och de allra flesta dagar så nyttjade vi det. Och jag tänker faktiskt inte att ha dål(igt samvete även om det drabbade mig ibland. Men jag tror att vi alla tre (jag Livia Isolde) mådde maximalt bra av att ha det så. Isolde trivdes på förskolan och blev stimulerad, jag fick avlastning och Livia fick en förälder som gav fullt fokus och följde hennes rytm (precis som Isolde fick som spädis). Kämpa på!

    • Ja, jag försöker! Det är så olika för alla, men jag vet att E mår bättre av att få vara på förskolan ibland. Och jag mår definitivt bättre av det, och lillebror mår bättre när jag mår bättre… Att ta hand om ett lillasyskon är verkligen en helt annan grej än när man tog hand om första barnet!

Kommentera

