Sluta eller kämpa vidare?

Så många gånger den senaste tiden har jag tänkt att nu ger jag upp skiten. Amningen alltså. Vilken kamp det är, och min kropp känns otroligt sliten efter all liggamning. Skrik och gråt hela tiden, oro inför när vi ska iväg nånstans, inte ge sig iväg alls pga amningen, förmaningar till övriga familjen för att de stör vår känsliga yngsta familjemedlem i maten…

Kämpar jag för mycket? Borde jag he upp och testa flaskan? Blir det bättre då ens, eller skapar vi bara fler problem med allt extrajobb som ersättning innebär? Jag känner mig så isolerad av amningen bara. Jag hade sett fram emot att känna mig avslappnad med det den här gången, amma offentligt och vara trygg i det. Istället har det blivit tvärtom, panikkänslor och hjärtklappning inför när han blir hungrig och vi inte har tillgång till ett rum med säng. I enstaka fall har det fungerat, men för det mesta har vi fått packa ihop oss och åka hem snabbt som bara den.

Det skulle kännas så sorgligt att tvingas lägga ner amningen. Jag har mjölk så det räcker gott och väl, och när det fungerar är det förstås världsbäst och mysigt. Men för det mesta är det gråt och ångest, och nu även smärta i kroppen relaterat till jättemycket tid som tillbringas liggandes på sidan. Jag har ont i armar och axlar, höfterna och knäna… Försöker få honom att amma i vanlig sittande ställning minst en gång varje dag, men han får panik så fort jag börjar lägga till honom. Jag har sökt hjälp överallt, bvc, amningsmottagningen, Amningshjälpen, Google… Ingenstans finns en lösning, han går upp i vikt i rasande fart och därför är det inget Bvc vill blanda sig i. Det är bara jag som inte mår bra, på gränsen till deprimerad känner jag mig ibland när det är som värst. Det är så laddat allting, jag vill ju verkligen amma! Men jag kan inte amma under de här omständigheterna tror jag. Fan.

12 reaktioner på ”Sluta eller kämpa vidare?

  1. Oj vad jag känner igen mig i det där med liggamning! Paniken i att vara nånstans där det inte går, utan bara behöva skynda sig hem.. Jobbigt!! Kan ni inte prova en mix av flaska och amning?

    • Ja, svetten som börjar rinna och paniken i bröstet… Jo, någon dag ska jag testa flaska igen, men måste klura ut hur jag ska hantera mina bröst som kommer bli helt galet överfulla!

    • Ja, jag har känt mig väldigt ensam i det faktiskt. Alla säger att det ordnar sig, och det vet jag väl att det gör på något sätt men det hade varit skönt att få stöd på andra sätt. Tack, kram!

  2. Åh vad drygt! Jag förstår att ni provat allt….hur reagerar han på att ligga helt horisontellt på amningskudde?

  3. Vad kämpigt det låter. Man får inte glömma att ingen situation är den andra lik och ibland GÅR det faktiskt inte, oberoende av hur mycket man försöker.

    Känns lite dumt att klämma in den här frågan just här men jag gör det ändå. Ni har så fantastiskt fint golv i köket, är det mörkgrönt? Jag är på jakt efter just ett sådant, du minns inte vilket märke/färgkod det var?

    hälsningar Julia

  4. Men såhär kan ni inte ha det! All energi som går åt skulle du kunna lägga på att få vara en gladare mamma och må bra i dig själv. En kan ju känna sig sliten och trött med en liten spädis och när det krånglar med amningen, men ”på gränsen till deprimerad” är inte okej ens när ”det är som värst”. Jag tänker att du måste få prata med någon och få hjälp, på riktigt. Och jag förstår att du vill amma, men kanske ska du testa flaskan ändå? Många bebisar klarar av att växla mellan flaska och amning (tex min yngsta, Livia var så). Varför känns det så viktigt att helamma? Det kanske kan vara värt att sluta amma om resten flyter på bättre med flaska? När Livia var liten körde vi både flaska och amning för att amningen funkade sådär. Och jag minns min panik när jag nuddade tanken på att sluta med amningen pga funkade ej så jag förstår att det är himla svårt. Varma kramar!

    • Tack för din fina kommentar! Grät lite när jag läste…! Vi ska försöka kombinera flaskan tror jag, någon dag när det passar ska jag testa i lugn och ro… Tack igen! Kram!

Kommentera

