BLW och matstart

Vi kämpar på med amningen, men jag har en tanke om att kanske lillebror hellre vill äta riktig mat. Vi har börjat testa lite, hittills har han fått slicka på en stor morot när vi ätit, fått några skedar rismjölsgröt och smakat på vår mat i den där lilla umamigrejen (man pillar in mat i en liten nätpåse som barnet kan suga på och få smaka på maten på det sättet). Gurka fick han också smaka på, men då började han gråta! Ingen hit alltså. Men resten har varit uppskattat tror jag, och maten i nätpåsen har han faktiskt sugit i sig. Han har ju inte lärt sig att få ner maten i halsen ännu, utan det mesta som han matas med ramlar ut, men det är ju en process han måste gå igenom. Vi ammar på på hans villkor, det är okej.

Jag var helt inställd på att inte låta honom smaka på mat alls förrän han fyllt sex månader, men han är så tidigt med allt (sitter upp, tar tag i saker och för dem till munnen, visar intresse för maten) så därför känns det rätt att börja nu. Vi tar det jättelugnt förstås, men jag tycker att hellre sitta och experimentera med ätbara saker när vi äter än att sitta med en bitleksak. Då får han liksom vara med i det vi gör också. Flaska tar han inte alls, men jag tänkte se om han skulle kunna tänka sig ersättning på en pipmugg istället om det behövs någongång framöver. Flaskan är kanske överflödig egentligen. Han har förresten fått smaka majskrokar också, men tyvärr har han kräkts så mycket efteråt så jag är lite försiktig med dem sedan dess. Majskrokar är annars en bra grej tycker jag, det märks verkligen att han tränar på att svälja och hantera saker i munnen med dem.

20140930-111353-40433065.jpg

Kommentera

