Lillebror, sex månader

Igår blev lillebror A sex månader! Han är fortsatt extra allt hela tiden. Extra tidig, extra glad, extra arg osv. 100% allting på något sätt. Dock har det hänt något de sista veckorna, han har blivit lite mindre svår att ha med i sociala sammanhang, och är faktiskt riktigt trevlig numera. Han vill fortfarande ha koll på mig och J, det ser jag inte som ett problem naturligtvis. Men han kan, till skillnad för bara någon månad sedan, nu vara i famnen på någon annan och acceptera att vara kvar där. Tidigare kunde jag knappt ta ett steg från honom utan att det blev panik. Det känns skönt, även fast jag är inställd på att det kommer att gå upp och ner med det där.

Han lär sig saker i rasande fart. Han har suttit stadigt ett tag nu, och ramlar bara om han blir puttad eller om han tittar på något högt upp så att han liksom ”glömmer” att han sitter ner. Han kryper sedan i torsdags, innan dess varvade han krypsteg med att åla, men nu kryper han bara. Han ställer sig upp mot allting, vilket är extra läskigt eftersom han inte riktigt står stadigt, så det blir mycket gråt eftersom han ramlar ganska mycket just nu (funderar på att köpa en sånär tyghjälm…). När jag jämför med Äpplet är han mellan 1,5-3 månader tidigare med nästan allting. Hon kröp när hon var 7,5 månad, satt med stöd vid 6 månader (vilket A gjort sen han var 3 månader ungefär) osv. Det känns att allting händer mycket tidigare, vi hänger inte riktigt med i utvecklingen, och idag får vi nog ta en liten rensning av saker som står på golvet för att minimera skaderisken…

Vi ammar på heltid, jag ser inget avslut i sikte än på ett bra tag (jag börjar jobba 80% i mars, vi får se hur det blir då). Det är fortfarande liggläge som gäller förutom på kvällarna då det verkar vara mörkt och lugnt nog att sitta upp i soffan. Jag orkar inte bråka heller, så det får vara så. Amma offentligt försöker vi med ibland, men det går oftast inte och därför är vi fortsatt ganska isolerade, vilket jag inte heller orkar bry mig om då det här är en så kort period. Vi har introducerat mat genom BLW, och gett gröt på sked vid ett par tillfällen, men han vill helst bestämma själv och då får han det. I helgen fick han mjuk smörgås, som han noga smulade sönder till en miljon smulor. Han fick inte i sig så mycket, men det är heller inte det viktiga. Vi tar det i hans takt, och jag tror inte att det blir några problem med tanke på att han är väldigt intresserad av vad vi äter.

A är en stor bebis som har haft sin egen kurva hos BVC, och kläder som Äpplet hade vid ett års ålder funkar perfekt nu. Han ligger ungefär mellan storlek 74 och 80, och ibland kan han ha storlek 86. Byxor är det 80 som gäller, annars får vi inte byxorna över låren (älskar de där låren!). Däremot märks det att han blivit lite mer rörlig, för han har börjat smalna av något i hela kroppen.

IMG_6113.JPG

7 reaktioner på ”Lillebror, sex månader

  1. Ping: Länkkärlek: Bebisar är olika | När du inte orkar ringa en vän

  2. Fina gullet! Han och Solen är lite lika, hon är också ganska intensiv och tidig. Holgis började rumphasa vid nio månader medan hon kröp vid sex. Kul att se hur himla starka små personligheter de är redan från start.
    Kram

    • Jag har också tänkt på att de verkar lika! Hon verkar tidig med allt precis som A. Och ja, det är SÅ häftigt att se hur olika de är redan nu, barnen är verkligen två helt olika människor på alla sätt och vis 🙂 Kram!

    • Ja precis! Och för lillebrors del tror jag att han är så otroligt frustrerad och ser hur Äpplet springer överallt, så han liksom lär sig av ren ilska och frustration!

Kommentera

