Stressen

Min reaktion på stress är uppenbarligen att hjärnan slutar fungera (normal reaktion kanske?). Den väljer att inte fokusera alls, låter tankarna flyta iväg och gör andra saker istället. Som att komma på tanken att börja blogga igen exempelvis (och så agerar jag på den tanken och gör det, trots att jag vet att jag borde vänta med att börja blogga tills saker och ting lugnat sig). Jag behöver VERKLIGEN producera, leverera, en uppgift ska in på söndag och jag har egentligen bara fredag och förhoppningsvis lördagen på mig. 2000 ord, jag har lyckats klämma ur mig ca 600 ord som jag inte ens är nöjd med eller tycker om.

Varför denna reaktion? Är det som en slags försvarsmekanism när jag inte lyckas prestera? När det är jobbigt och orden inte kommer lättvindigt, då är det lättare att för stunden bara lämna det som är jobbigt och låta tankarna flyta fritt. Problemet är att det tar evigheter innan jag hittar tillbaks till det viktiga igen, om jag ens gör det! Oftast inte, och därför känns det väl som att orden inte ens är mina eller som att jag kopierat något rakt av från en lärobok eller internetsida (vilket jag förstås inte har!).

Oviktiga ord rinner ur mig som om de aldrig gjort annat, viktiga betydelsefulla ord får  bokstavligen tvingas ut till fingertopparna och placeras på rätt tangenter. Så jävla dumt.

Kommentera

